Page 187 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Izobraževanje učiteljic in učiteljev za raziskovalno učenje in poučevanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2024. Digitalna knjižnica, Dissertationes 48
P. 187

skupnostno učenje odraslih kot ogrodje za občansko znanost
            kampanje občanske znanosti krepil občutek povezanosti, medij pa je omo-
            gočal takojšen odziv na morebitna vprašanja in ostale potrebe opazovalcev.
                 Na začetku se je zid skupine na Facebooku napolnil s slikami rasto-
            čih sončnic udeležencev pa tudi opraševalcev, ki so brenčali okoli drugih
            rož. Ko so se sončnice odprle, so udeleženci objavljali slike cvetočih sonč-
            nic in opraševalcev. Nekateri so prosili za pomoč pri identifikaciji, drugi
            pa so preprosto delili svoje fotografije. Vsak udeleženec je v projekt neho-
            te ali namerno vključil tudi svoje bližnje, saj je aktivnost opazovanja pote-
            kala na domu. Družinski člani so sodelovali, ko je bila potrebna pomoč pri
            zalivanju rastlin ali pri opazovanju v času, ko udeležencev ni bilo doma.
            Vključevanje koordinatorjev srednje ravni (npr. mentorjev študijskih krož-
            kov, ki so usposobljeni in odgovorni za vodenje učnega procesa) je ustvari-
            lo dodatno strukturo in dinamiko mreže skupnosti učencev (slika 18). Po-
            leg družinskih članov in drugih znancev so javne informacije o kampanji
            občanske znanosti ter njenih rezultatih občasno spremljali tudi drugi opa-
            zovalci, ki niso bili aktivni del skupnosti (npr. financer, ki so ga zanimali
            rezultati novega pristopa).
                 Ni presenetljivo, da so se udeleženci študijskih krožkov prilagajali zah-
            tevni situaciji s kreativnimi rešitvami in z inovativnimi vzorci samoorga-
            nizacije. Nekateri udeleženci so npr. delili semena tistim, ki so opazova-
            li opraševalce na domačih vrtovih, drugi so jih sadili v središčih skupnosti
            in opraševalce opazovali ne samo kot posamezniki, ampak v skupinah ali
            centrih kot cele ustanove. Če sončnice niso cvetele, so se odzvali z dopol-
            nilnimi dejavnostmi, še vedno pa so se učili o opraševalcih in podnebnih
            spremembah. Proces je vključeval humor in igrivost. Udeleženci so primer-
            jali rezultate ne le med seboj, ampak tudi z organizatorji in s strokovnjaki.
                 Eno med učnimi orodji, uporabljenimi v kampanji, je bil kviz. Z njim
            nismo le preverjali znanja udeležencev o prepoznavanju opraševalcev, am-
            pak tudi omogočali njihov uvid v to, kje delajo napake in kaj se iz tega
            na učijo. Mnogi so kviz reševali skupinsko in ne posamično. Kljub nizki
            uspešnosti prepoznavanja opraševalcev pri nekaterih udeležencev (ali sku-
            pinah) je opraševalce v naravi lažje prepoznati kot na slikah, saj jih je mož-
            no opazovati pod različnimi koti in so jasni njihova relativna velikost, ve-
            denje in druge posebnosti, kot je brenčanje njihovih kril. Po drugi strani so
            udeleženci na fotografijah lahko dlje opazovali opraševalce ter tako videli
            več podrobnosti. Sliko so lahko v primeru dvoma objavili v skupini na Fa-
            cebooku ali jo v presojo organizatorjem poslali po e-pošti. Možnosti mre-
            ženja so ostale odprte tudi po koncu kampanje, kar je dodatno spodbujalo


                                                                              187
   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192