Page 69 - Klaudija Šterman Ivančič, Urška Štremfel, Igor Peras in Barbara Japelj Pavešić • Občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk: vpogledi mednarodnih raziskav znanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023
P. 69
čutek pripadnosti šoli kot napovednik učnih dosežkov in dobrobiti učencev in učenk
znavanje doživljanja medvrstniškega nasilja je najmočneje povezano z ob-
čutkom pripadnosti šoli, kar ob pozitivni povezanosti pomeni, da so učen-
ci in učenke, ki so poročali o manj medvrstniškega nasilja (višji rezultat na
lestvici zaznavanja doživljanja medvrstniškega nasilja PIRLS 2016 pomeni
doživljanje manj nasilja), poročali tudi o večjem občutku pripadnosti šoli.
Tabela 10: PIRLS 2016 – povezanost med vključenimi spremenljivkami
1. Občutek vključenosti v pouk branja 1 2 3 4 5
2. Domači viri za učenje – –
3. Zaznavanje doživljanja medvrstniškega nasilja –0,03 – – –
4. Občutek pripadnosti šoli 0,08** 0,02* 0,19** 0,02*
5. Bralni dosežek 0,61** –0,02 0,08**
–0,02 0,44**
Opomba: Navedene so vrednosti Pearsonovega koeficienta povezanosti; * povezava je značilna na ravni tveganja
α < 0,05; ** povezava je značilna na ravni tveganja α < 0,01.
4.1.4 Raziskava ICCS 2016
Opisna statistika vključenih spremenljivk je prikazana v tabeli 11. Povpreč-
ni dosežek iz državljanske vednosti na preizkusu raziskave ICCS 2016 je bil
za Slovenijo 532 točk, kar je nad mednarodnim povprečjem, saj je povpreč-
ni rezultat držav znašal 516 točk (Klemenčič idr., 2019). Slovenski učenci in
učenke poročajo o nekoliko višjem zaznavanju doživljanja medvrstniškega
nasilja v primerjavi z mednarodnim povprečjem in nekoliko nižjem zazna-
vanju spodbudnega odnosa med učenci in učitelji. Slovenski ravnatelji po-
ročajo, da imajo učenci in učenke nekoliko večji občutek pripadnosti šoli v
primerjavi z občutkom pripadnosti šoli učiteljev.
Tabela 11: ICCS 2016 – opisna statistika vključenih spremenljivk
Dosežek iz državljanske vednosti M S SE E
Občutek pripadnosti šoli učencev 532,10 2,49
Občutek pripadnosti šoli učiteljev 50,79 0,85
Zaznavanje doživljanja medvrstniškega nasilja 48,61 0,94
Zaznavanje učencev o odnosih med učenci in učitelji 51,01 0,23
48,34 0,30
Opomba: M – aritmetična sredina mednarodno primerljivega indeksa; SE – standardna napaka.
V tabeli 12 so predstavljene vrednosti Pearsonovih koeficientov pove-
zanosti med vključenimi spremenljivkami, ki so v večini primerov relativ-
no nizke. Občutek pripadnosti šoli učencev je najmočneje pozitivno pove-
69
znavanje doživljanja medvrstniškega nasilja je najmočneje povezano z ob-
čutkom pripadnosti šoli, kar ob pozitivni povezanosti pomeni, da so učen-
ci in učenke, ki so poročali o manj medvrstniškega nasilja (višji rezultat na
lestvici zaznavanja doživljanja medvrstniškega nasilja PIRLS 2016 pomeni
doživljanje manj nasilja), poročali tudi o večjem občutku pripadnosti šoli.
Tabela 10: PIRLS 2016 – povezanost med vključenimi spremenljivkami
1. Občutek vključenosti v pouk branja 1 2 3 4 5
2. Domači viri za učenje – –
3. Zaznavanje doživljanja medvrstniškega nasilja –0,03 – – –
4. Občutek pripadnosti šoli 0,08** 0,02* 0,19** 0,02*
5. Bralni dosežek 0,61** –0,02 0,08**
–0,02 0,44**
Opomba: Navedene so vrednosti Pearsonovega koeficienta povezanosti; * povezava je značilna na ravni tveganja
α < 0,05; ** povezava je značilna na ravni tveganja α < 0,01.
4.1.4 Raziskava ICCS 2016
Opisna statistika vključenih spremenljivk je prikazana v tabeli 11. Povpreč-
ni dosežek iz državljanske vednosti na preizkusu raziskave ICCS 2016 je bil
za Slovenijo 532 točk, kar je nad mednarodnim povprečjem, saj je povpreč-
ni rezultat držav znašal 516 točk (Klemenčič idr., 2019). Slovenski učenci in
učenke poročajo o nekoliko višjem zaznavanju doživljanja medvrstniškega
nasilja v primerjavi z mednarodnim povprečjem in nekoliko nižjem zazna-
vanju spodbudnega odnosa med učenci in učitelji. Slovenski ravnatelji po-
ročajo, da imajo učenci in učenke nekoliko večji občutek pripadnosti šoli v
primerjavi z občutkom pripadnosti šoli učiteljev.
Tabela 11: ICCS 2016 – opisna statistika vključenih spremenljivk
Dosežek iz državljanske vednosti M S SE E
Občutek pripadnosti šoli učencev 532,10 2,49
Občutek pripadnosti šoli učiteljev 50,79 0,85
Zaznavanje doživljanja medvrstniškega nasilja 48,61 0,94
Zaznavanje učencev o odnosih med učenci in učitelji 51,01 0,23
48,34 0,30
Opomba: M – aritmetična sredina mednarodno primerljivega indeksa; SE – standardna napaka.
V tabeli 12 so predstavljene vrednosti Pearsonovih koeficientov pove-
zanosti med vključenimi spremenljivkami, ki so v večini primerov relativ-
no nizke. Občutek pripadnosti šoli učencev je najmočneje pozitivno pove-
69