Page 70 - Klaudija Šterman Ivančič, Urška Štremfel, Igor Peras in Barbara Japelj Pavešić • Občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk: vpogledi mednarodnih raziskav znanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023
P. 70
občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk
zan z občutkom pripadnosti šoli učiteljev. Pozitivna povezava pomeni, da
so ravnatelji, ki so poročali o večjem občutku pripadnosti šoli učencev, v
povprečju poročali tudi o večjem občutku pripadnosti šoli učiteljev. Nada-
lje je dosežek iz državljanske vednosti najmočneje pozitivno povezan z za-
znavanjem učencev o odnosih med učenci in učitelji. Pozitivna povezava
med spremenljivkama nakazuje, da so učenci in učenke, ki so dosegli viš-
ji dosežek iz državljanske vednosti, v povprečju poročali tudi o višjem re-
zultatu na lestvici zaznavanja odnosov med učenci in učitelji. Močnejša po-
vezanost je tudi med zaznavanjem doživljanja medvrstniškega nasilja in
zaznavanjem učencev o odnosih med učenci in učitelji. Negativna poveza-
nost pomeni, da so učenci in učenke, ki so poročali o večjem zaznavanju
doživljanja medvrstniškega nasilja, hkrati poročali o manjšem zaznavanju
odnosov med učenci in učitelji. Učenci in učenke, ki se v večji meri zazna-
vajo kot žrtve medvrstniškega nasilja, v povprečju torej vrednotijo odnose
med učenci in učitelji kot manj kakovostne.
Tabela 12: ICCS 2016 – povezanost med vključenimi spremenljivkami
1. Občutek pripadnosti šoli učencev 1 2 3 4 5
2. Občutek pripadnosti šoli učiteljev – –
3. Zaznavanje doživljanja medvrstniškega na- 0,58** – – –
silja 0,01 0,09**
4. Zaznavanje učencev o odnosih med učen- 0,05* –0,19**
ci in učitelji –0,02 –0,07**
–0,07**
5. Dosežek iz državljanske vednosti 0,02
0,00
Opomba: Navedene so vrednosti Pearsonovega koeficienta povezanosti; * povezava je značilna na ravni tveganja
α < 0,05; ** povezava je značilna na ravni tveganja α < 0,01.
4.2 Rezultati napovednih modelov: razlike v učinkih občutka
pripadnosti šoli znotraj različnih skupin učencev in učenk
4.2.1 Raziskava TIMSS 2015
4.2.1.1 Razlike po spolu
V nadaljevanju predstavljamo rezultate napovednih modelov, kjer smo, z
namenom ugotavljanja velikosti učinkov občutka pripadnosti šoli pri po-
jasnjevanju učnih dosežkov in različnih vidikov dobrobiti učencev in učenk
uporabili metodo linearne regresije, in sicer ločeno po različnih skupinah
učencev: najprej smo modelirali napoved učinka občutka pripadnosti šoli
na dosežek iz matematike, na zaznano zavzetost učiteljevega poučevanja in
70
zan z občutkom pripadnosti šoli učiteljev. Pozitivna povezava pomeni, da
so ravnatelji, ki so poročali o večjem občutku pripadnosti šoli učencev, v
povprečju poročali tudi o večjem občutku pripadnosti šoli učiteljev. Nada-
lje je dosežek iz državljanske vednosti najmočneje pozitivno povezan z za-
znavanjem učencev o odnosih med učenci in učitelji. Pozitivna povezava
med spremenljivkama nakazuje, da so učenci in učenke, ki so dosegli viš-
ji dosežek iz državljanske vednosti, v povprečju poročali tudi o višjem re-
zultatu na lestvici zaznavanja odnosov med učenci in učitelji. Močnejša po-
vezanost je tudi med zaznavanjem doživljanja medvrstniškega nasilja in
zaznavanjem učencev o odnosih med učenci in učitelji. Negativna poveza-
nost pomeni, da so učenci in učenke, ki so poročali o večjem zaznavanju
doživljanja medvrstniškega nasilja, hkrati poročali o manjšem zaznavanju
odnosov med učenci in učitelji. Učenci in učenke, ki se v večji meri zazna-
vajo kot žrtve medvrstniškega nasilja, v povprečju torej vrednotijo odnose
med učenci in učitelji kot manj kakovostne.
Tabela 12: ICCS 2016 – povezanost med vključenimi spremenljivkami
1. Občutek pripadnosti šoli učencev 1 2 3 4 5
2. Občutek pripadnosti šoli učiteljev – –
3. Zaznavanje doživljanja medvrstniškega na- 0,58** – – –
silja 0,01 0,09**
4. Zaznavanje učencev o odnosih med učen- 0,05* –0,19**
ci in učitelji –0,02 –0,07**
–0,07**
5. Dosežek iz državljanske vednosti 0,02
0,00
Opomba: Navedene so vrednosti Pearsonovega koeficienta povezanosti; * povezava je značilna na ravni tveganja
α < 0,05; ** povezava je značilna na ravni tveganja α < 0,01.
4.2 Rezultati napovednih modelov: razlike v učinkih občutka
pripadnosti šoli znotraj različnih skupin učencev in učenk
4.2.1 Raziskava TIMSS 2015
4.2.1.1 Razlike po spolu
V nadaljevanju predstavljamo rezultate napovednih modelov, kjer smo, z
namenom ugotavljanja velikosti učinkov občutka pripadnosti šoli pri po-
jasnjevanju učnih dosežkov in različnih vidikov dobrobiti učencev in učenk
uporabili metodo linearne regresije, in sicer ločeno po različnih skupinah
učencev: najprej smo modelirali napoved učinka občutka pripadnosti šoli
na dosežek iz matematike, na zaznano zavzetost učiteljevega poučevanja in
70