Page 68 - Klaudija Šterman Ivančič, Urška Štremfel, Igor Peras in Barbara Japelj Pavešić • Občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk: vpogledi mednarodnih raziskav znanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023
P. 68
občutek pripadnosti šoli, dobrobit in učna uspešnost učencev in učenk
Tabela 8: PISA 2018 – povezanost med vključenimi spremenljivkami
1. Dosežek iz bralne pismenosti 1 2 3 4 5
2. Občutek pripadnosti šoli – –
3. Zaznavanje medvrstniškega nasilja 0,14** – – –
4. Zaznana učiteljeva opora –0,18** –0,29** –0,07** –0,02
5. Socialno-ekonomski status 0,02 –0,04*
0,14** 0,10**
0,11**
Opomba: Navedene so vrednosti Pearsonovega koeficienta povezanosti; * povezava je značilna na ravni tveganja
α < 0,05; ** povezava je značilna na ravni tveganja α < 0,01.
4.1.3 Raziskava PIRLS 2016
Povprečni bralni dosežek na preizkusu raziskave PIRLS 2016 je bil za Slo-
venijo 542 (tabela 9), kar je nad mednarodnim povprečjem (500 točk – sre-
dnja vrednost lestvice PIRLS). Učenci in učenke v Sloveniji so poročali, da
imajo povprečen občutek pripadnosti šoli (9,3; vrednosti nad 9,7 pomenijo
višji občutek pripadnosti šoli, vrednosti pod 7,3 pa pomenijo nižji občutek
pripadnosti šoli). Poleg tega so slovenski učenci in učenke poročali, da sko-
raj nikoli ne doživljajo medvrstniškega nasilja (9,8; vrednosti nad 9,5 pome-
nijo, da medvrstniškega nasilja niso deležni skoraj nikoli), da so zelo vklju-
čeni v pouk branja (9,6: vrednosti nad 9,5 pomenijo, da so zelo vključeni
v pouk branja) in da imajo nekaj domačih virov za učenje (10,6; vrednosti
nad 11,8 pomenijo veliko virov, vrednosti pod 7,5 pa malo virov).
Tabela 9: PIRLS 2016 – opisna statistika vključenih spremenljivk
Bralni dosežek M SE
Občutek pripadnosti šoli 542,47 1,98
Zaznavanje doživljanja medvrstniškega nasilja 0,05
Občutek vključenosti v pouk branja 9,34 0,04
Domači viri za učenje 9,81 0,05
9,62 0,04
10,59
Opomba: M – aritmetična sredina mednarodno primerljivega indeksa; SE – standardna napaka.
Občutek pripadnosti šoli z večino vključenih spremenljivk korelira
pozitivno (tabela 10). Najmočneje je občutek pripadnosti šoli povezan z ob-
čutkom vključenosti v pouk branja, povezava med spremenljivkama je po-
zitivna, kar pomeni, da je večji občutek pripadnosti šoli povezan z večjim
občutkom vključenosti v pouk branja. Domači viri za učenje so najmočne-
je povezani z bralnimi dosežki, kar ob pozitivni povezanosti nakazuje, da
več domačih virov za učenje pomeni višji rezultat na bralnem dosežku. Za-
68
Tabela 8: PISA 2018 – povezanost med vključenimi spremenljivkami
1. Dosežek iz bralne pismenosti 1 2 3 4 5
2. Občutek pripadnosti šoli – –
3. Zaznavanje medvrstniškega nasilja 0,14** – – –
4. Zaznana učiteljeva opora –0,18** –0,29** –0,07** –0,02
5. Socialno-ekonomski status 0,02 –0,04*
0,14** 0,10**
0,11**
Opomba: Navedene so vrednosti Pearsonovega koeficienta povezanosti; * povezava je značilna na ravni tveganja
α < 0,05; ** povezava je značilna na ravni tveganja α < 0,01.
4.1.3 Raziskava PIRLS 2016
Povprečni bralni dosežek na preizkusu raziskave PIRLS 2016 je bil za Slo-
venijo 542 (tabela 9), kar je nad mednarodnim povprečjem (500 točk – sre-
dnja vrednost lestvice PIRLS). Učenci in učenke v Sloveniji so poročali, da
imajo povprečen občutek pripadnosti šoli (9,3; vrednosti nad 9,7 pomenijo
višji občutek pripadnosti šoli, vrednosti pod 7,3 pa pomenijo nižji občutek
pripadnosti šoli). Poleg tega so slovenski učenci in učenke poročali, da sko-
raj nikoli ne doživljajo medvrstniškega nasilja (9,8; vrednosti nad 9,5 pome-
nijo, da medvrstniškega nasilja niso deležni skoraj nikoli), da so zelo vklju-
čeni v pouk branja (9,6: vrednosti nad 9,5 pomenijo, da so zelo vključeni
v pouk branja) in da imajo nekaj domačih virov za učenje (10,6; vrednosti
nad 11,8 pomenijo veliko virov, vrednosti pod 7,5 pa malo virov).
Tabela 9: PIRLS 2016 – opisna statistika vključenih spremenljivk
Bralni dosežek M SE
Občutek pripadnosti šoli 542,47 1,98
Zaznavanje doživljanja medvrstniškega nasilja 0,05
Občutek vključenosti v pouk branja 9,34 0,04
Domači viri za učenje 9,81 0,05
9,62 0,04
10,59
Opomba: M – aritmetična sredina mednarodno primerljivega indeksa; SE – standardna napaka.
Občutek pripadnosti šoli z večino vključenih spremenljivk korelira
pozitivno (tabela 10). Najmočneje je občutek pripadnosti šoli povezan z ob-
čutkom vključenosti v pouk branja, povezava med spremenljivkama je po-
zitivna, kar pomeni, da je večji občutek pripadnosti šoli povezan z večjim
občutkom vključenosti v pouk branja. Domači viri za učenje so najmočne-
je povezani z bralnimi dosežki, kar ob pozitivni povezanosti nakazuje, da
več domačih virov za učenje pomeni višji rezultat na bralnem dosežku. Za-
68