Page 100 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 100
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: digitalizacija vzgoje in izobr aževanja ...
to vse prej kot trajnostna, nad čemer bi se morali, dokler je še čas, zamisliti
prav vsi. Trajnostni razvoj je tisti, ki upošteva tradicionalne, okolju prila-
gojene tehnike rabe vodnih virov. Preizkušene lokalne prakse so marsikje
vključene v sodobne pristope oskrbe z vodo, kar prispeva k trajnostni rabi
lokalnih vodnih virov. Še kako pomembno je ohranjevanje vedenja o lokal-
ni hidrologiji, ki je odločilno pri celovitem upravljanju z vodnimi viri. Od
nas je odvisno, ali bomo to dragoceno vedenje ohranjali in ga prenašali iz
roda v rod. V preteklosti je voda veljala za zelo dragocen vir, z njo so rav-
nali zelo skrbno, vzdrževali so številne kale, mlake, rekam so pustili njihov
poplavni prostor ipd. (Kikec, 2017).
Voda nam zagotavlja življenje, pomaga pri pripravi hrane, osebni hi-
gieni in vseh ostalih opravilih, kjer ne moremo brez nje. Smo pa s sodob-
nimi vodovodnimi omrežji dostop do vode postregli domala že vsepovsod
in čarobna moč pipe, ki nam zagotavlja neomejene količine, je le element
na koncu zahtevnega vodovodnega sistema, ki vodo črpa iz našega oko-
lja. Koliko poznamo svoje okolje, kako smo pozorni do njega, kako vrača-
mo to, kar od njega dobimo, je pa v našem obdobju, ko smo dnevno vpeti
v mnoštvo smiselnih in manj smiselnih aktivnosti, večkrat čisto postran-
ska zadeva. Večina domneva, da je to že nekako »sistemsko« rešeno. Pa je
temu res tako?
Današnji otroci in mladina so bodoči nosilci razvoja, ki bodo nekoč
upravljali z našim okoljem, zato je zelo pomembno, da se razvijejo v kritič-
ne in odgovorne osebnosti, ki se bodo zavedale pomena varovanja okolja,
še zlasti vodnih virov. Ustrezno izobraževanje o pomenu vodnih virov in
njihovem upravljanju na vseh ravneh izobraževanja je ključnega pomena in
hkrati temelj trajnostnega razvoja. Kdaj in kako pričeti z ozaveščanjem in s
privzgojo pravilnega odnosa do vode in vodnih virov?
Slikanice in večinoma vsi izobraževalni programi na področju vode
ter vodnih virov se praviloma začnejo z vodnim krogom. Voda na planetu
Zemlja neprekinjeno kroži. Puhasti oblački so čedna dekoracija sinje mod-
rega neba. Črne gmote s švigajočimi strelami iz neba pa so del vodnega
kroga, ko bodo kapljice zopet svobodno pričele pot po hudournikih, po-
tokih, rekah, skozi najrazličnejše plasti nazaj proti morju. Na tej poti bodo
za sabo pustile življenje: vzklila bodo semena, rastline bodo sveže, poteše-
ne bodo žeje … itn. To poteka že od pradavnine. Vode ni v nobenem ob-
dobju nič več in nič manj. Spreminja agregatna stanja in se mirno prilaga-
ja obdobjem, ki jih narekuje energija sonca. Skratka, kroženje vode v naravi
nam omogoča življenje.
100
to vse prej kot trajnostna, nad čemer bi se morali, dokler je še čas, zamisliti
prav vsi. Trajnostni razvoj je tisti, ki upošteva tradicionalne, okolju prila-
gojene tehnike rabe vodnih virov. Preizkušene lokalne prakse so marsikje
vključene v sodobne pristope oskrbe z vodo, kar prispeva k trajnostni rabi
lokalnih vodnih virov. Še kako pomembno je ohranjevanje vedenja o lokal-
ni hidrologiji, ki je odločilno pri celovitem upravljanju z vodnimi viri. Od
nas je odvisno, ali bomo to dragoceno vedenje ohranjali in ga prenašali iz
roda v rod. V preteklosti je voda veljala za zelo dragocen vir, z njo so rav-
nali zelo skrbno, vzdrževali so številne kale, mlake, rekam so pustili njihov
poplavni prostor ipd. (Kikec, 2017).
Voda nam zagotavlja življenje, pomaga pri pripravi hrane, osebni hi-
gieni in vseh ostalih opravilih, kjer ne moremo brez nje. Smo pa s sodob-
nimi vodovodnimi omrežji dostop do vode postregli domala že vsepovsod
in čarobna moč pipe, ki nam zagotavlja neomejene količine, je le element
na koncu zahtevnega vodovodnega sistema, ki vodo črpa iz našega oko-
lja. Koliko poznamo svoje okolje, kako smo pozorni do njega, kako vrača-
mo to, kar od njega dobimo, je pa v našem obdobju, ko smo dnevno vpeti
v mnoštvo smiselnih in manj smiselnih aktivnosti, večkrat čisto postran-
ska zadeva. Večina domneva, da je to že nekako »sistemsko« rešeno. Pa je
temu res tako?
Današnji otroci in mladina so bodoči nosilci razvoja, ki bodo nekoč
upravljali z našim okoljem, zato je zelo pomembno, da se razvijejo v kritič-
ne in odgovorne osebnosti, ki se bodo zavedale pomena varovanja okolja,
še zlasti vodnih virov. Ustrezno izobraževanje o pomenu vodnih virov in
njihovem upravljanju na vseh ravneh izobraževanja je ključnega pomena in
hkrati temelj trajnostnega razvoja. Kdaj in kako pričeti z ozaveščanjem in s
privzgojo pravilnega odnosa do vode in vodnih virov?
Slikanice in večinoma vsi izobraževalni programi na področju vode
ter vodnih virov se praviloma začnejo z vodnim krogom. Voda na planetu
Zemlja neprekinjeno kroži. Puhasti oblački so čedna dekoracija sinje mod-
rega neba. Črne gmote s švigajočimi strelami iz neba pa so del vodnega
kroga, ko bodo kapljice zopet svobodno pričele pot po hudournikih, po-
tokih, rekah, skozi najrazličnejše plasti nazaj proti morju. Na tej poti bodo
za sabo pustile življenje: vzklila bodo semena, rastline bodo sveže, poteše-
ne bodo žeje … itn. To poteka že od pradavnine. Vode ni v nobenem ob-
dobju nič več in nič manj. Spreminja agregatna stanja in se mirno prilaga-
ja obdobjem, ki jih narekuje energija sonca. Skratka, kroženje vode v naravi
nam omogoča življenje.
100