Page 105 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 105
tehnično in digitalno domišljen pristop k racionalizaciji porabe pitne vode

opozarjanje. Vedno je samo prikaz dejanskega stanja, ki pa je lahko kaj tudi
nakazuje trende, način delovanja skupine itd.

3.2 Primer projekta Vodni agenti Podravja
V vzorec smo zajeli 539 učencev (pretežno 3. in 4. razreda 12 osnovnih šol iz
Podravja in okolice), ki so za vsakdanjo uporabo od Društva vodna agen-
cija dobili merilnike porabe vode in spletno aplikacijo za vnos ugotovlje-
nih podatkov. Podatke so pod mentorstvom 26 učiteljev v aplikacijo vnaša-
li dnevno, tedensko ali mesečno. Tako so dobili natančne podatke o porabi
vode. Te so primerjali s podatki učencev iz drugih razredov na svoji šoli pa
tudi z ostalimi sodelujočimi šolami, s čimer so dobili vpogled v to, ali po-
rabijo več ali manj vode kot ostali. Na podlagi pridobljenih podatkov so si
zastavili konkretne cilje zmanjšanja porabe vode in spremljali njihovo do-
seganje. Na ta način so se navajali na racionalno rabo vode in se spodbuja-
li k zmanjšanju njene porabe. V Društvu vodna agencija so podatke zbira-
li v aplikaciji in šolam omogočili vpogled v njihove napredke. Podatki so se
lahko izpisovali v obliki tabele ali grafa. Odčitali so lahko povprečja porabe
količine vode na učenca na dan. Pomenljiv podatek je, kolikšna je bila pov-
prečna poraba vode na učenca na dan na začetku in koliko na koncu pro-
jekta. Podatki so kazali tudi trend porabe vode na učenca, razred ali šolo.
Analiza zbranih podatkov v aplikaciji je pokazala, da je povprečna pora-
ba vode v prvem mesecu spremljanja porabe znašala 2,28 litra na učenca na
dan; na koncu projekta pa je znašala le še 1,34 litra na učenca na dan. To po-
meni zmanjšanje porabe vode kar za 41 %, kar je več od pričakovanj. S tem
so sodelujoči učitelji dokazali, da se da s spremljanjem porabe vode v razre-
du in z izmenjavo podatkov o porabljeni vodi med udeleženimi razredi že v
nekaj mesecih ozavestiti racionalno rabo vode ter tako zmanjšati njeno po-
rabo. Omeniti je treba, da je v pipah v razredih praviloma tudi topla voda.
Zmanjšanje porabe vode torej pomeni tudi zmanjšanje porabljene energije
za njeno ogrevanje. Učenci so ozavestili porabo vode in jo tudi zmanjšali.
Svoje znanje o tem so prenesli tudi domov, saj so tudi svoje starše opozarja-
li, da je treba z vodo ravnati varčno (Adlešić, 2018).

4. Zaključek

Mreženje šol in vrtcev pri različnih projektih na nacionalnem ter medna-
rodnem področju je že v samem začetku programa nakazalo možnost so-
delovanja s šolami v širši regiji. Izmenjave podatkov o porabo vode v učilni-
ci so se pričele najprej med pobratenimi šolami pobratenih občin Slovenije,

105
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110