Page 105 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: Digitalizacija vzgoje in izobraževanja – priložnosti in pasti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 46
P. 105
tehnično in digitalno domišljen pristop k racionalizaciji porabe pitne vode
opozarjanje. Vedno je samo prikaz dejanskega stanja, ki pa je lahko kaj tudi
nakazuje trende, način delovanja skupine itd.
3.2 Primer projekta Vodni agenti Podravja
V vzorec smo zajeli 539 učencev (pretežno 3. in 4. razreda 12 osnovnih šol iz
Podravja in okolice), ki so za vsakdanjo uporabo od Društva vodna agen-
cija dobili merilnike porabe vode in spletno aplikacijo za vnos ugotovlje-
nih podatkov. Podatke so pod mentorstvom 26 učiteljev v aplikacijo vnaša-
li dnevno, tedensko ali mesečno. Tako so dobili natančne podatke o porabi
vode. Te so primerjali s podatki učencev iz drugih razredov na svoji šoli pa
tudi z ostalimi sodelujočimi šolami, s čimer so dobili vpogled v to, ali po-
rabijo več ali manj vode kot ostali. Na podlagi pridobljenih podatkov so si
zastavili konkretne cilje zmanjšanja porabe vode in spremljali njihovo do-
seganje. Na ta način so se navajali na racionalno rabo vode in se spodbuja-
li k zmanjšanju njene porabe. V Društvu vodna agencija so podatke zbira-
li v aplikaciji in šolam omogočili vpogled v njihove napredke. Podatki so se
lahko izpisovali v obliki tabele ali grafa. Odčitali so lahko povprečja porabe
količine vode na učenca na dan. Pomenljiv podatek je, kolikšna je bila pov-
prečna poraba vode na učenca na dan na začetku in koliko na koncu pro-
jekta. Podatki so kazali tudi trend porabe vode na učenca, razred ali šolo.
Analiza zbranih podatkov v aplikaciji je pokazala, da je povprečna pora-
ba vode v prvem mesecu spremljanja porabe znašala 2,28 litra na učenca na
dan; na koncu projekta pa je znašala le še 1,34 litra na učenca na dan. To po-
meni zmanjšanje porabe vode kar za 41 %, kar je več od pričakovanj. S tem
so sodelujoči učitelji dokazali, da se da s spremljanjem porabe vode v razre-
du in z izmenjavo podatkov o porabljeni vodi med udeleženimi razredi že v
nekaj mesecih ozavestiti racionalno rabo vode ter tako zmanjšati njeno po-
rabo. Omeniti je treba, da je v pipah v razredih praviloma tudi topla voda.
Zmanjšanje porabe vode torej pomeni tudi zmanjšanje porabljene energije
za njeno ogrevanje. Učenci so ozavestili porabo vode in jo tudi zmanjšali.
Svoje znanje o tem so prenesli tudi domov, saj so tudi svoje starše opozarja-
li, da je treba z vodo ravnati varčno (Adlešić, 2018).
4. Zaključek
Mreženje šol in vrtcev pri različnih projektih na nacionalnem ter medna-
rodnem področju je že v samem začetku programa nakazalo možnost so-
delovanja s šolami v širši regiji. Izmenjave podatkov o porabo vode v učilni-
ci so se pričele najprej med pobratenimi šolami pobratenih občin Slovenije,
105
opozarjanje. Vedno je samo prikaz dejanskega stanja, ki pa je lahko kaj tudi
nakazuje trende, način delovanja skupine itd.
3.2 Primer projekta Vodni agenti Podravja
V vzorec smo zajeli 539 učencev (pretežno 3. in 4. razreda 12 osnovnih šol iz
Podravja in okolice), ki so za vsakdanjo uporabo od Društva vodna agen-
cija dobili merilnike porabe vode in spletno aplikacijo za vnos ugotovlje-
nih podatkov. Podatke so pod mentorstvom 26 učiteljev v aplikacijo vnaša-
li dnevno, tedensko ali mesečno. Tako so dobili natančne podatke o porabi
vode. Te so primerjali s podatki učencev iz drugih razredov na svoji šoli pa
tudi z ostalimi sodelujočimi šolami, s čimer so dobili vpogled v to, ali po-
rabijo več ali manj vode kot ostali. Na podlagi pridobljenih podatkov so si
zastavili konkretne cilje zmanjšanja porabe vode in spremljali njihovo do-
seganje. Na ta način so se navajali na racionalno rabo vode in se spodbuja-
li k zmanjšanju njene porabe. V Društvu vodna agencija so podatke zbira-
li v aplikaciji in šolam omogočili vpogled v njihove napredke. Podatki so se
lahko izpisovali v obliki tabele ali grafa. Odčitali so lahko povprečja porabe
količine vode na učenca na dan. Pomenljiv podatek je, kolikšna je bila pov-
prečna poraba vode na učenca na dan na začetku in koliko na koncu pro-
jekta. Podatki so kazali tudi trend porabe vode na učenca, razred ali šolo.
Analiza zbranih podatkov v aplikaciji je pokazala, da je povprečna pora-
ba vode v prvem mesecu spremljanja porabe znašala 2,28 litra na učenca na
dan; na koncu projekta pa je znašala le še 1,34 litra na učenca na dan. To po-
meni zmanjšanje porabe vode kar za 41 %, kar je več od pričakovanj. S tem
so sodelujoči učitelji dokazali, da se da s spremljanjem porabe vode v razre-
du in z izmenjavo podatkov o porabljeni vodi med udeleženimi razredi že v
nekaj mesecih ozavestiti racionalno rabo vode ter tako zmanjšati njeno po-
rabo. Omeniti je treba, da je v pipah v razredih praviloma tudi topla voda.
Zmanjšanje porabe vode torej pomeni tudi zmanjšanje porabljene energije
za njeno ogrevanje. Učenci so ozavestili porabo vode in jo tudi zmanjšali.
Svoje znanje o tem so prenesli tudi domov, saj so tudi svoje starše opozarja-
li, da je treba z vodo ravnati varčno (Adlešić, 2018).
4. Zaključek
Mreženje šol in vrtcev pri različnih projektih na nacionalnem ter medna-
rodnem področju je že v samem začetku programa nakazalo možnost so-
delovanja s šolami v širši regiji. Izmenjave podatkov o porabo vode v učilni-
ci so se pričele najprej med pobratenimi šolami pobratenih občin Slovenije,
105