Page 197 - Karmen Pižorn, Alja Lipavic Oštir in Janja Žmavc, ur. • Obrazi več-/raznojezičnosti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2022. Digitalna knjižnica, Dissertationes 44
P. 197
r azumevanje tr ajnostnosti med mladimi v luči vpliva soft clil učnih enot ...

glede tega, kakšen naj bo trajnostni turizem, postala jasnejša. Ta premik od
srednjega odločanja k bolj skrajnemu in bolj jasnemu izražanju svojih sta-
lišč smo statistično ovrednotili. Pri 4 od 18 trditev smo opazili statistično
značilen premik k jasnejšemu izražanju stališč. Ko smo ugotavljali velikost
učinka oziroma premika od sredinskega k skrajnim odgovorom, smo ved-
no opazili vsaj majhen učinek. Majhen učinek smo opazili samo pri petih
trditvah, pri vseh preostalih trditvah pa srednji učinek.

Zanimivi sta dve trditvi, kjer so dijaki svoje delno nestrinjanje v po-
testu spremenili v delno strinjanju (F2, se deloma strinjam; F3, se deloma
ne strinjam). Gre za izbiro bolj trajnostnih prevoznih sredstev, kot je letalo,
in trditev, da je na potovanju voda, kupljena v plastenki, najbolj enostavna,
praktična in higienska rešitev.

Vsebinsko odgovori izražajo njihovo zavedanje o pomenu trajnosti
tudi v turizmu. V odgovorih, na katerih dejanja sami ne vplivajo (da izbi-
rajo v restavraciji lokalno hrano, uporaba letala in podobno), so odgovori-
li drugače, kot sicer izkazuje znanje (z izbiro so se delno strinjali), kar ne
predpisujemo njihovi neodgovornosti, ampak bolj možnosti ali nemožnos-
ti tovrstnega izbiranja.

V poglobljenih situacijah, kot je npr. povezanost med turizmom in
trajnostjo (preglednica 2), kjer bi tudi pričakovali odgovore v smeri strinja-
nja, so se dijaki tudi odločali sredinsko, kar lahko kaže na to, da sicer traj-
nost poznajo splošno, ne pa globje, kar lahko trdimo tudi na osnovi drugih
odgovorov. Zato menimo, da bi mladim vsebine trajnosti morali bolj pove-
zati z vsakdanjim življenjem in ne, da je to le nekaj, kar se tiče okolja, saj se
mladi kot »žrtve« potrošništva še ne zavedajo globalnih negativnih posle-
dic tega načina življenja za naš planet. Morda bi mladi odgovarjali druga-
če po korona času, ko vidijo na spletu karte, kako se je v času krize izboljšal
zrak, voda, kako se je vrnilo življenje v vodo pri Benetkah, ko se je ustavil
tok turistov.

Jezikovno dijaki izkazujejo razumevanje, saj je kar nekaj vprašanj
sestavljenih pozitivno-negativno, in so morali razumeti kontekst, da so
lahko odgovorili. Ker so tudi besedne zveze iz nabora trajnosti za dijake
morda nove, so jih vsebinsko razumeli, zato zaključujemo, da je anketa do-
ber pokazatelj odnosa mladih do trajnostnega turizma in do trajnosti.

Potreben je nov premik na poti trajnostnosti. Večina raziskav o traj-
nostnosti se navezuje na okoljsko dimenzijo, ki vključuje poznavanje in
upravljanje z naravnimi viri, manj pa so prisotne konkretne spremembe v
družbi, ki bi potem res omogočile implementacijo vseh dimenzij trajnos-
ti. Velika težava sedanjega razumevanja trajnostni je, da je koncept traj-
nostnega razvoja večinoma osredotočen na sočasno obravnavanje trojnih
družbenih, ekonomskih in okoljskih ciljev (pogovorno znani kot Ljudje,

197
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202