Page 193 - Karmen Pižorn, Alja Lipavic Oštir in Janja Žmavc, ur. • Obrazi več-/raznojezičnosti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2022. Digitalna knjižnica, Dissertationes 44
P. 193
r azumevanje tr ajnostnosti med mladimi v luči vpliva soft clil učnih enot ...

Opombe: F1, se popolnoma strinjam; F2, se deloma strinjam; F3, se deloma ne strinjam; F4,
se popolnoma nestrinjam; Cramér’s V velikost učinka (ES): ES ≤ 0,1, mali učinek; 0,1 < ES ≤
0,5, srednji učinek; ES > 0,5 velik učinek.

V predtestu (preglednica 1) so dijaki praviloma izbirali sredinske od-
govore (F2, se deloma strinjam; F3, se deloma ne strinjam). Tako so se odlo-
čali kar pri 14 od 17 trditvah. To smo opazili predvsem v odgovorih, pove-
zanih z vsakdanjim življenjem ljudi in družbe, reševanjem vsakodnevnih
težav, zdravim življenjem, prizadevanjem biti boljši človek, bolj povezan z
naravo, pravično družbo, spodbujanjem sodelovanje med ljudmi, osebnimi
preferencami-cilji in z elitistično vlogi trajnosti. Sredinskega odločanja nis-
mo opazili samo pri treh trditvah s skrbniškim pogledom na trajnost, kot
so, da s trajnostjo ščitimo naravo in da nas v povezavi s trajnostjo skrbi za
človeka kot vrsto ter za prihodnost otrok.

V potestu (preglednica 1) so se stališča dijakov iz sredinskega odloča-
nja preusmerila v skrajnejšo izbiro odgovorov (F1, se popolnoma strinjam;
F4, se popolnoma ne strinjam), kar pomeni, da so njihova stališča postala
bolj jasna in usmerjena v vse vidike trajnosti. Ta premik od srednjega odlo-
čanja k bolj skrajnemu in bolj jasnemu izražanju svojih stališč smo statistič-
no ovrednotili. Pri 5 od 17 trditev smo opazili statistično značilen premik
k jasnejšemu izražanju stališč. Ko smo ugotavljali velikost učinka oziroma
premika od sredinskega k skrajnejšim odgovorom, smo vedno opazili vsaj
majhen učinek. Majhen učinek smo opazili samo pri treh trditvah, pri veči-
ni ostalih trditvah pa srednji učinek.

Povzamemo lahko, da dijaki poznajo pojem trajnost in trajnostni raz­
voj. Na enoznačno zapisane trditve glede trajnosti (preglednica 1) so se pred
in po izvedbi učne enote večinsko odločili za popolno strinjanje (da s traj-
nostjo varujejo naravo, da jih skrbi prihodnost otrok in drugih živih bitij).
Nekoliko slabše pa so predvsem v predtestu povezovali trajnost s svojim
vsakdanjim življenjem. To kaže na eni strani na ozko povezovanje trajnosti
samo z dimenzijo okolja in ne toliko s socialo (družbo) in ekonomijo.

To je tudi namig in napotek izobraževanju, da bi morali v trajnosti
bolj poudariti družbene učinke, ne zgolj okoljskih ali tehniških, kar je si-
cer dediščina t. i. okoljskega izobraževanja, ki je poudarjalo le naravoslov-
no povezavo za razliko od trajnostne, ki vključuje še družbene, torej social-
ne, ekonomske in etične dimenzije. Z jezikovnega vidika se da sklepati, da
so težje razumeli povedi, kjer je bil zapis z besedami, ki jih ne slišijo pogos-
to, in obratno, kar slišijo pogosto, so lažje ovrednotili (S trajnostjo ohranja-

193
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198