Page 17 - Karmen Pižorn, Alja Lipavic Oštir in Janja Žmavc, ur. • Obrazi več-/raznojezičnosti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2022. Digitalna knjižnica, Dissertationes 44
P. 17
https://w w w.doi.org/10.32320/978-961-270-345-5.17-34
Jezikovna raznolikost s perspektive tretješolcev
Language diversity from the perspective
of third-grade learners
Silva Bratož, Univerza na Primorskem
Anja Pirih, Univerza na Primorskem
Mojca Žefran, Univerza na Primorskem
Povzetek
V prispevku predstavljamo raziskavo, v okviru katere smo preučevali,
kako učenci tretjega razreda osnovne šole zaznavajo različne jezike. V
teoretičnem okviru najprej predstavljamo različne pristope, ki pri po-
učevanju tujega jezika izpostavljajo jezikovno ozaveščenost in pozitiv-
na stališča do drugih jezikov in kultur. Gre za t. i. pluralistične pristo-
pe, kot so teorija jezikovnega ozaveščanja, raznojezično poučevanje in
različne pobude pod skupnim imenom »evlang« ali »jezikovno prebu-
jenje«, katerih cilj je spodbujanje ozaveščenosti o jezikovni in kulturni
raznolikosti. Nadalje so predstavljene raziskave, ki preučujejo zazna-
vanje jezikovne raznolikosti, s poudarkom na ugotavljanju zaznavanja
in stališč otrok različnih starostnih skupin. V empiričnem delu pri-
spevka predstavljamo rezultate raziskave, v kateri smo ugotavljali, ka-
tere jezike anketirani učenci prepoznavajo kot del svojega jezikovne-
ga repertoarja in v katerih situacijah in okoljih se z njimi srečujejo. V
raziskavo je bilo vključenih 472 tretješolcev, starih 8/9 let, iz različnih
slovenskih osnovnih šol, ki so vključene v projekt Jeziki štejejo. Prido-
bljeni podatki kažejo, da se tretješolci dobro zavedajo jezikovne ra-
znolikosti in da jo doživljajo skozi številne situacije v svojih življenj-
skih okoljih, od počitnic na morju pa vse do igranja igric ali gledanja
televizijskih oddaj.
Ključne besede: jezikovna raznolikost, raznojezično poučevanje, stali-
šča do jezikov, jezikovno ozaveščanje, zaznavanje jezikov
17
Jezikovna raznolikost s perspektive tretješolcev
Language diversity from the perspective
of third-grade learners
Silva Bratož, Univerza na Primorskem
Anja Pirih, Univerza na Primorskem
Mojca Žefran, Univerza na Primorskem
Povzetek
V prispevku predstavljamo raziskavo, v okviru katere smo preučevali,
kako učenci tretjega razreda osnovne šole zaznavajo različne jezike. V
teoretičnem okviru najprej predstavljamo različne pristope, ki pri po-
učevanju tujega jezika izpostavljajo jezikovno ozaveščenost in pozitiv-
na stališča do drugih jezikov in kultur. Gre za t. i. pluralistične pristo-
pe, kot so teorija jezikovnega ozaveščanja, raznojezično poučevanje in
različne pobude pod skupnim imenom »evlang« ali »jezikovno prebu-
jenje«, katerih cilj je spodbujanje ozaveščenosti o jezikovni in kulturni
raznolikosti. Nadalje so predstavljene raziskave, ki preučujejo zazna-
vanje jezikovne raznolikosti, s poudarkom na ugotavljanju zaznavanja
in stališč otrok različnih starostnih skupin. V empiričnem delu pri-
spevka predstavljamo rezultate raziskave, v kateri smo ugotavljali, ka-
tere jezike anketirani učenci prepoznavajo kot del svojega jezikovne-
ga repertoarja in v katerih situacijah in okoljih se z njimi srečujejo. V
raziskavo je bilo vključenih 472 tretješolcev, starih 8/9 let, iz različnih
slovenskih osnovnih šol, ki so vključene v projekt Jeziki štejejo. Prido-
bljeni podatki kažejo, da se tretješolci dobro zavedajo jezikovne ra-
znolikosti in da jo doživljajo skozi številne situacije v svojih življenj-
skih okoljih, od počitnic na morju pa vse do igranja igric ali gledanja
televizijskih oddaj.
Ključne besede: jezikovna raznolikost, raznojezično poučevanje, stali-
šča do jezikov, jezikovno ozaveščanje, zaznavanje jezikov
17