Page 152 - Karmen Pižorn, Alja Lipavic Oštir in Janja Žmavc, ur. • Obrazi več-/raznojezičnosti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2022. Digitalna knjižnica, Dissertationes 44
P. 152
vljenega pristopa ne najdemo v naslednjih državah oz. delih držav: Slo-
venija, Wales, Škotska, Severna Irska, Grčija, Hrvaška. V teh državah ali
CLIL-a ni najti (Grčija) ali pa je vezan na manjšinske jezike in ne na tuje
jezike.
Tako je v Sloveniji CLIL kot pristop najti samo na področju dvojezič-
nega šolstva v Prekmurju, drugje ga najdemo samo v primeru posame-
znih inovacijskih projektov in posameznih poskusov, ki jih formalno ne
beležimo. Vzrok tega je Zakon o javni rabi slovenščine4, ki dopušča pouk
v tujem jeziku samo pri samih predmetih s področja TJ, ne dopušča pa ga
pri nejezikovnih predmetih. Izjema je omenjeno dvojezično območje in
izjema so mednarodni šolski programi, kot je IB program na treh gimna-
zijah v Sloveniji, in mednarodne šole. Sicer pa v Sloveniji do 2021 nima-
mo raziskave oz. podatkov, ki bi poročali o medpredmetnem sodelova-
nju, obsegu ur, področij povezovanja idr., kar zadeva tuje jezike in druge
predmete.
V jezikovno tako zaprtih okoljih, ki ne dopuščajo pouka nejezikovnih
predmetov v TJ (= hard CLIL), je aktualno in edino logično / možno uvel
javljanje soft CLIL-a, ki poteka v okviru pouka tujega jezika (TJ). Z njim
namreč v Sloveniji ne kršimo zakonodaje.
Soft CLIL-u je namenjen pričujoči prispevek. Z njim posegamo na po-
vezovanje TJ in matematike, pri čemer pa se iz dveh razlogov osredotočamo
na srednješolsko izobraževanje, konkretno na program splošne gimnazije.
Ta dva razloga sta naslednja: na nivoju splošne gimnazije predvidevamo
večjo pomembnost sodelovanja med učitelji TJ in nejezikovnih predmetov5,
in to zaradi težavnosti in diferenciranosti nejezikovnih vsebin.
Drugi razlog se nanaša na konkretno raziskavo, ki smo jo opravili in
iz katere črpamo podatke. Gre za del aktivnosti v projektu PROBSOFC-
LIL (Problem oriented Soft CLIL approach for LOTE)6, ki je potekal med leti
2018–2021 v štirih državah EU in kjer je ob treh univerzah sodelovalo tudi
šest gimnazij iz teh držav. Glede na obseg raziskave in članka je omejitev na
srednje šole tudi razumljiva.
4 Prim. http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO3924
5 Izjema so učitelji, ki so po svoji izobrazbi usposobljeni za poučevanje TJ in nejezi-
kovnega predmeta, npr. matematike in nemščine. Ti s svojimi kompetencami pokri-
jejo obe področji.
6 Gl. Problemorientierter Soft CLIL Ansatz für nichtenglischen FS-Unterricht, Eras-
mus +, štev. 2018-1-SK01-KA201-046316, https://www.erasmusplus.sk/index.php?sw
=33&menu=0&proj=2018-1-SK01-KA201-046316
152
venija, Wales, Škotska, Severna Irska, Grčija, Hrvaška. V teh državah ali
CLIL-a ni najti (Grčija) ali pa je vezan na manjšinske jezike in ne na tuje
jezike.
Tako je v Sloveniji CLIL kot pristop najti samo na področju dvojezič-
nega šolstva v Prekmurju, drugje ga najdemo samo v primeru posame-
znih inovacijskih projektov in posameznih poskusov, ki jih formalno ne
beležimo. Vzrok tega je Zakon o javni rabi slovenščine4, ki dopušča pouk
v tujem jeziku samo pri samih predmetih s področja TJ, ne dopušča pa ga
pri nejezikovnih predmetih. Izjema je omenjeno dvojezično območje in
izjema so mednarodni šolski programi, kot je IB program na treh gimna-
zijah v Sloveniji, in mednarodne šole. Sicer pa v Sloveniji do 2021 nima-
mo raziskave oz. podatkov, ki bi poročali o medpredmetnem sodelova-
nju, obsegu ur, področij povezovanja idr., kar zadeva tuje jezike in druge
predmete.
V jezikovno tako zaprtih okoljih, ki ne dopuščajo pouka nejezikovnih
predmetov v TJ (= hard CLIL), je aktualno in edino logično / možno uvel
javljanje soft CLIL-a, ki poteka v okviru pouka tujega jezika (TJ). Z njim
namreč v Sloveniji ne kršimo zakonodaje.
Soft CLIL-u je namenjen pričujoči prispevek. Z njim posegamo na po-
vezovanje TJ in matematike, pri čemer pa se iz dveh razlogov osredotočamo
na srednješolsko izobraževanje, konkretno na program splošne gimnazije.
Ta dva razloga sta naslednja: na nivoju splošne gimnazije predvidevamo
večjo pomembnost sodelovanja med učitelji TJ in nejezikovnih predmetov5,
in to zaradi težavnosti in diferenciranosti nejezikovnih vsebin.
Drugi razlog se nanaša na konkretno raziskavo, ki smo jo opravili in
iz katere črpamo podatke. Gre za del aktivnosti v projektu PROBSOFC-
LIL (Problem oriented Soft CLIL approach for LOTE)6, ki je potekal med leti
2018–2021 v štirih državah EU in kjer je ob treh univerzah sodelovalo tudi
šest gimnazij iz teh držav. Glede na obseg raziskave in članka je omejitev na
srednje šole tudi razumljiva.
4 Prim. http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO3924
5 Izjema so učitelji, ki so po svoji izobrazbi usposobljeni za poučevanje TJ in nejezi-
kovnega predmeta, npr. matematike in nemščine. Ti s svojimi kompetencami pokri-
jejo obe področji.
6 Gl. Problemorientierter Soft CLIL Ansatz für nichtenglischen FS-Unterricht, Eras-
mus +, štev. 2018-1-SK01-KA201-046316, https://www.erasmusplus.sk/index.php?sw
=33&menu=0&proj=2018-1-SK01-KA201-046316
152