Page 45 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 45
zmožnost učencev v branju besed v začetku 1. razreda

Nekatere študije (Chard in Dickson, 1999; Ropič, 2017; Zorman, 2005)
izkazujejo težavnostne stopnje oz. ravni glasovnega zavedanja. Na uspeš-
nost glasovnega zavedanja vpliva tudi dolžina besed (Levin, 2007). Pri za-
znavanju začetnih in končnih glasov v besedah so izsledki raziskave (Ro-
pič, 2016) opozorili na upravičenost razvrščanja v nezložne in večzložne
besede ter na pomen ustreznega načrtovanja glasovnega zavedanja v pred-
šolskem obdobju, ki mora potekati načrtno in natančno skozi daljše ča-
sovno obdobje. Potrebo po načrtnem in natančnem razvoju glasovnega za-
vedanja skozi daljši čas izražajo tudi druge študije (npr. Cadoso-Matinset
et al., 2010; Castles et al., 2012; Mesmer in Griffith, 2005). Učenci imajo ob
vstopu v 1. razred različno razvite zmožnosti zaznavanja začetnih in konč-
nih glasov oz. obstajajo med učenci velike individualne razlike. Nekateri
učenci še ne zaznavajo začetnih glasov v besedi, še več nezmožnosti pa opa-
zimo pri zaznavanju končnih glasov. Od teh učencev ni mogoče pričako-
vati, da bodo kmalu zaznavali tudi glasove v besedah in njihovo zapored-
je, saj gre za najzahtevnejšo raven (Ropič Kop, 2020). Glede vprašanja, ali
spol vpliva na zmožnost glasovnega zavedanja, ki ima pomemben vpliv na
uspešnost v branju, obstajajo različna mnenja. Študije (Bider Petelin, 2014;
Ropič Kop, 2020) ne ugotovijo statistično značilnih razlik v zaznavanju za-
četnih in končnih glasov med dečki in deklicami.

Na zmožnost branja vpliva tudi pomoč učencem pri razrešitvi raznih
težav pri branju. Študije (Balbi et al., 2020; Lathouras et al., 2019) opozarja-
jo na pridobivanje pomoči osnovne pismenosti pri branju v začetnih letih
učencem s šibkim socialno-ekonomskim statusom in šibkim znanjem jezi-
ka, v katerem se šolajo. Preverili so glasovno zavedanje, črkovanje, tekoče
branje in razumevanje. Ugotovitve kažejo, da je pomoč pozitivno učinko-
vala. Študija (Ecalle et al., 2006) ugotavlja, da majhni razredi (10-12 učen-
cev) vplivajo na dve osnovni spretnosti, in sicer na branje (prepoznavanje
besed) in na črkovanje (naštevanje besed), niso pa prinesli učnih koristi
učencem s šibkim socialno-ekonomskim statusom in učencem, katerih
prvi jezik ni francoščina.

Cilj empirične raziskave je bil preveriti predznanje učencev na podro-
čju branja na začetku 1. razreda 1. razreda pred sistematičnim opismenje-
vanjem. Za pridobitev čim bolj realnega stanja na tem področju smo izbra-
li velikost vzorca (192 učencev), ki smo ga zmogli individualno preveriti. Z
osnovnimi šolami sodelujemo v različnih dejavnostih, zato so nas učiteljice
seznanile z osnovnimi informacijami, kot na primer, da nekatere osnovne
šole všolajo bistveno več učencev priseljencev in da več učencev prihaja iz

45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50