Page 43 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 43
https://w w w.doi.org/10.32320/978-961-270-339-4.43-58
Zmožnost učencev v branju besed
v začetku 1. razreda
Marija Ropič Kop, Saša Klar Zadravec
Uvod
Branje je ena izmed štirih sporazumevalnih dejavnosti v osnovni šoli pri
slovenščini in je deležno posebne pozornosti pri pouku v 1. razredu. V te-
oretičnem uvodu bomo skušali nekoliko osvetliti vzrok, zakaj imajo učen-
ci ob vstopu v 1. razred tako različno razvito zmožnost branja, da eni že be-
rejo, drugi pa ne.
Zaradi lažjega razumevanja prisotnosti branja v 1. razredu bomo
najprej pogledali, kako je opredeljeno branje. Različne opredelitve branja
kažejo na to, da je branje zelo kompleksno. Prva opredelitev (Pečjak, 1999)
poudarja proces dekodiranja oz. prepoznavanja tiskanih ali pisanih sim-
bolov (črk). Branje je percipiranje vrstnega reda črk in njihove sinteze. Pri
tem bralec več časa posveti elementom besed, obliki in velikosti črk. Dru-
ga opredelitev (ibid.) poudarja proces razumevanja in označuje branje kot
psiholingvistični proces, pri katerem bralci po svojih zmožnostih rekon-
struirajo sporočila, ki so podana v pisni ali grafični obliki. Tretja opredeli-
tev (ibid.) opredeljuje branje kot integracijo dekodiranja in razumevanja in
predpostavlja, da je branje v prvi vrsti proces dekodiranja besed, ki je od-
visen od povezave novih besed s pojmi iz bralčevega spomina. V naslednji
fazi pa gre za proces razumevanja besedila. Četrta opredelitev (ibid.) pred-
stavlja branje kot večstopenjski proces, v katerem sodelujejo različne spo-
sobnosti.
43
Zmožnost učencev v branju besed
v začetku 1. razreda
Marija Ropič Kop, Saša Klar Zadravec
Uvod
Branje je ena izmed štirih sporazumevalnih dejavnosti v osnovni šoli pri
slovenščini in je deležno posebne pozornosti pri pouku v 1. razredu. V te-
oretičnem uvodu bomo skušali nekoliko osvetliti vzrok, zakaj imajo učen-
ci ob vstopu v 1. razred tako različno razvito zmožnost branja, da eni že be-
rejo, drugi pa ne.
Zaradi lažjega razumevanja prisotnosti branja v 1. razredu bomo
najprej pogledali, kako je opredeljeno branje. Različne opredelitve branja
kažejo na to, da je branje zelo kompleksno. Prva opredelitev (Pečjak, 1999)
poudarja proces dekodiranja oz. prepoznavanja tiskanih ali pisanih sim-
bolov (črk). Branje je percipiranje vrstnega reda črk in njihove sinteze. Pri
tem bralec več časa posveti elementom besed, obliki in velikosti črk. Dru-
ga opredelitev (ibid.) poudarja proces razumevanja in označuje branje kot
psiholingvistični proces, pri katerem bralci po svojih zmožnostih rekon-
struirajo sporočila, ki so podana v pisni ali grafični obliki. Tretja opredeli-
tev (ibid.) opredeljuje branje kot integracijo dekodiranja in razumevanja in
predpostavlja, da je branje v prvi vrsti proces dekodiranja besed, ki je od-
visen od povezave novih besed s pojmi iz bralčevega spomina. V naslednji
fazi pa gre za proces razumevanja besedila. Četrta opredelitev (ibid.) pred-
stavlja branje kot večstopenjski proces, v katerem sodelujejo različne spo-
sobnosti.
43