Page 360 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 360
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: medsebojni vpliv r aziskovanja in pr akse

pomočjo ideoloških aparatov države usmerjajo otroka. Pravica do partici-
pacije je ena izmed pravic otrok, ki jim zagotavlja pravico do izoblikovanja
in izražanja lastnega mnenja skladno z njihovo starostjo in zrelostjo na raz-
ličnih področjih njihovega delovanja (Lansdown, 2001: 2–6). Raziskave so
pokazale, da obstajajo povezave med različnimi oblikami državljanskega
delovanja mladih, kot so volitve, participacija v mestnih skupnostih, pro-
stovoljstvo ter članstvo v različnih združenjih in posameznikovim social-
no ekonomskim statusom (SES) (Foster-Bey, 2008: 15). Pri tem obstaja tudi
pozitivna dolgoročna povezava med participacijo v šoli in državljanskim
delovanjem v prihodnosti (Keating in Janmaat, 2015). Skozi pričujoči pri-
spevek nas je zanimalo, če se tovrstna povezava in razlika med učenci z viš-
jim SES in njihovo participacijo v šolskih aktivnostih odraža že v osnovni
šoli, natančneje pri osmošolcih v Sloveniji. Cilj študije je torej bil raziskati,
ali obstaja povezava med SES in participacijo otrok v državljanskih šolskih
aktivnostih osmošolcev v Sloveniji. Z raziskavo smo preizkusili hipotezo,
da učenci, ki prihajajo iz družin, ki imajo višji SES, v večji meri sodelujejo v
državljanskih aktivnostih šole. Preverili smo tudi, kakšna je povezava med
SES in različnimi oblikami participacije v šoli. Izračuni so pokazali stati-
stično pomemben rezultat pri vsaki izmed spremenljivk, ki so bile zajete v
učenčevo participacijo na področju državljanskih aktivnosti. Izkazalo se je,
da osmošolci, ki prihajajo iz družin z višjim SES, pogosteje sodelujejo v dr-
žavljanskih aktivnostih na šoli, kot tisti, ki prihajajo iz družin z nižjim SES.
Ključne besede: otrokove pravice, participacija, SES, ICCS, osmošolci

The role of socio-economic status in civic activities
of eighth-graders in Slovenia (ICCS Secondary Analysis
2016)
Despite the socio-economic status, children‘s rights stand, which should
ensure the equality of the individual and defy the strong economic deter-
minants and ideological starting points of individual policies that guide the
child with the help of the state‘s ideological apparatus. The right to parti-
cipate is one of the rights of children, which guarantees them the right to
form and express their own opinion according to their age and maturity in
various areas of their activities (Lansdown, 2001: 2-6). Research has shown
that there are links between different forms of civic activity of youth, such
as elections, participation in urban communities, volunteering, and mem-
bership in various associations and an individual’s socioeconomic status
(SES) (Foster-Bey, 2008: 15). There is also a positive long-term link betwe-
en participation in school political activities and civic action in the future

360
   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365