Page 356 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 356
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: medsebojni vpliv r aziskovanja in pr akse

The pedagogical practices could improve, based on complemented curric-
ular documents, if we could transparently define the essential fields in de-
veloping preliteracy skills in connection with the grade guidelines, and add
the development levels for each field. We could achieve even more, by add-
ing a vertical curricular connection between the preschool and the begin-
ner school period, which would contribute to a better development of early
literacy – the basis of initial literacy.
Keywords: Kindergarten Curriculum, Curriculum for Slovenian Language,
Document Analysis, Literacy, Development of Preliteracy Skills

Igor Peras in Tina Pivec
Vizualno in besedilno spletno nasilje v osnovni in srednji
šoli: vloga različnih psihosocialnih dejavnikov
Spletno medvrstniško nasilje (SMVN) z razvojem tehnologije postaja ved-
no večji problem, ki lahko ima psihološke posledice za spletne nasilneže in
spletne žrtve. V prispevku preučujeva izvajanje nasilja, ki se deli na vizu-
alno nasilje (pošiljanje ali objavljanje fotografij in videoposnetkov) in be-
sedilno nasilje (pošiljanje ali objavljanje besedilnih sporočil). Dosedanje
raziskave kažejo, da je izvajanje SMVN povezano z različnimi psihosoci-
alnimi dejavniki, ki v slovenskem prostoru še niso bili preučevani glede na
omenjeno delitev. Namen raziskave je bil preveriti, kako naslednje spre-
menljivke napovedujejo izvajanje vizualnega nasilja in besedilnega nasilja
v osnovni šoli (OŠ) in srednji šoli (SŠ): demografske spremenljivke (spol,
šolski uspeh, čas aktivne uporabe socialnih omrežij), komponente jeze (in-
ternalizacija jeze, eksternalizacija jeze, nadzor jeze), doživljanje vrstniških
odnosov (samozaznana priljubljenost, zaznana opora s strani vrstnikov),
doživljanje nasilja (vizualna viktimizacija, besedilna viktimizacija) in iz-
vajanje nasilja (vizualno nasilje pri preverjanju besedilnega nasilja oziroma
besedilno nasilje pri preverjanju vizualnega nasilja). V raziskavi je sodelo-
valo 1921 učencev in dijakov dvajsetih slovenskih šol. OŠ vzorec vključuje
695 učencev (50,9 % deklet; M = 13,95 let; SD = 0,69 let), SŠ vzorec vključuje
1226 dijakov (64,9 % deklet; M = 16,42 let; SD = 1,00 let). Izvedene so bile hi-
erarhične regresijske analize z metodo vključitve. Kot napovedniki vizual-
nega nasilja v OŠ so se izkazali: višji čas aktivne uporabe socialnih omrežij,
nižji nadzor jeze, višja samozaznana priljubljenost, višja vizualna viktimi-
zacija in višje besedilno nasilje. Kot napovedniki besedilnega nasilja v OŠ
so se izkazali: višji čas aktivne uporabe socialnih omrežij, višja eksternali-
zacija jeze, višja besedilna viktimizacija in višje vizualno nasilje. V srednji

356
   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361