Page 299 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 299
https://w w w.doi.org/10.32320/978-961-270-339-4.299-310

Uvajanje čuječnosti v študijski proces

Janja Tekavc
Uvod

V zadnjih desetletjih v zahodnem svetu beležimo porast zanimanja za

koncept čuječnosti in izvajanje prakse čuječnosti. Čuječnost (angl. min-
dfulness) pomeni usmerjanje lastne pozornosti na zavedanje trenutne-
ga doživljanja oz. predstavlja proces »odprte, raziskujoče in zavedajoče se
prisotnosti v trenutnem doživljanju« (Creswell, 2017: 493). Tovrstno jasno
zavedanje v marsičem predstavlja nasprotje doživljanju sodobnega člove-
ka, ki veliko dejavnosti počne z zmanjšano mero pozornosti in kateremu
misli pogosto begajo iz ene stvari na drugo (npr. Bargh in Chartrand, 1999;
Killingsworth in Gillbert, 2010). Čuječnost tako predstavlja proces usmer-
janja lastne pozornosti na zavedanje trenutnega doživljanja, pri čemer po-
sameznik zavzema držo radovednosti, odprtosti in sprejemanja (Bishop et.
al., 2004). Čeprav pregled znanstvene literature pokaže na raznolikost v
opredeljevanju pojma čuječnosti, vsebujejo vse njene opredelitve dve skup-
ni značilnosti. To sta: (1) usmerjanje pozornosti in zavedanja na doživljanje
sedanjega trenutka, ki lahko zavzema različne oblike, kot so telesne zazna-
ve, čustvene reakcije, misli; ter (2) odprto sprejemanje oz. doživljanje notra-
njega in/ali zunanjega dogajanja na radoveden, nepristranski način.

Četudi je vsakdo zmožen čuječnosti, je lahko izvajanje tehnik čuječ-
nosti na začetku precej zahtevno in terja nekaj napora. To je razumljivo, saj
smo navajeni doživljanja na način, pri katerem našemu umu dopustimo, da

299
   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303   304