Page 281 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 281
video razlage na razlagamo.si: analiza vsebine in značilnosti
ning resources), ki vključujejo raznolike digitalne vire vključujoč video po-
snetke, interaktivna učna gradiva ter okolja za videokonference.
V Sloveniji konkretnih smernic ali gradiv tako zgodaj ni bilo, priprav-
ljeni so bili splošni modeli izobraževanja na daljavo (Kustec et al., 2020).
Kasneje je Zavod RS za šolstvo v okviru svoje dejavnosti učiteljem posre-
doval partikularne smernice kot npr. priporočila o spodbujanju učiteljev
in staršev oz. skrbnikov k spremljanju in nadzoru učenja učencev, pora-
bi in prilagoditvi formativnega spremljanja za namene spremljanja proce-
sov učencev, spodbujanje učiteljev k izobraževanju za poučevanje na dalja-
vo ter medsebojnem sodelovanju, podpora ranljivim skupinam. Svetovalci
ZRSŠ so v spletnih učilnicah spodbujali izmenjavo gradiv med učitelji (Ru-
pnik Vec et al., 2020: 9).
V Sloveniji imamo prosto dostopne napredne interaktivne i-učbenike,
ki sodijo med odprte izobraževalne vire s Creative Commons licenco (SA
BY NC ). Navedeni i-učbeniki so tako didaktično, kot tehnično inovativ-
ni in močno presegajo digitalizirane ali bogate (ang. rich) učbenike (Pesek
et al., 2015: 10). Tehnologije so vpete v osmišljene, spletnemu pristopu prila-
gojene sodobne didaktične pristope (Lipovec et al., 2015: 117) in omogočajo
aktivno učenje na spletu, saj omogočajo učencem visoko stopnjo interak-
tivnosti. Slovenski i-učbeniki so bili empirično močno proučevani, večino-
ma so rezultati tako na področju dosežkov kot na afektivnem področju po-
zitivni (Lipovec et al., 2017: 107). Umeščeni in uporabljeni so tudi na portalu
razlagamo.si, ki je zaživel konec marca. Do decembra 2020 je spletni portal
beležil približno četrt milijona obiskov, naloženih pa je bilo več kot 1000 vi-
deo razlag. Rezultati kažejo, da so odprti slovenski i-učbeniki in spremlja-
joče video razlage na Razlagamo.si v veliki meri usklajeni s kitajskimi pri-
poročili (Pestano Pérez et al., 2020: 410). Podoben portal WirLernenOnline
/ Freie Bildung zum Mitmachen se za nemško govorno področje razvija s fi-
nančno podporo nemške vlade, slovenski portal je popolnoma brez finanč-
ne podpore in deluje po principih prostovoljstva.
Video razlage in obrnjena učilnica
Raziskave za sedaj potrjujejo učinkovitost e-učenja z vnaprej pripravljeni-
mi video posnetki (Lipomi, 2020: 2). Video posnetki imajo lahko različ-
ne značilnosti, služijo lahko npr. (le) motiviranju ali (le) utrjevanju znanja,
tisti, ki jih bomo analizirali v nadaljevanju, pa služijo primarno usvajanju
znanja oz. razvijanju novih pojmov, so torej razlagalni. Video razlago (ang.
video lecture) opredelimo kot izobraževalni video posnetek, ki sledi princi-
281
ning resources), ki vključujejo raznolike digitalne vire vključujoč video po-
snetke, interaktivna učna gradiva ter okolja za videokonference.
V Sloveniji konkretnih smernic ali gradiv tako zgodaj ni bilo, priprav-
ljeni so bili splošni modeli izobraževanja na daljavo (Kustec et al., 2020).
Kasneje je Zavod RS za šolstvo v okviru svoje dejavnosti učiteljem posre-
doval partikularne smernice kot npr. priporočila o spodbujanju učiteljev
in staršev oz. skrbnikov k spremljanju in nadzoru učenja učencev, pora-
bi in prilagoditvi formativnega spremljanja za namene spremljanja proce-
sov učencev, spodbujanje učiteljev k izobraževanju za poučevanje na dalja-
vo ter medsebojnem sodelovanju, podpora ranljivim skupinam. Svetovalci
ZRSŠ so v spletnih učilnicah spodbujali izmenjavo gradiv med učitelji (Ru-
pnik Vec et al., 2020: 9).
V Sloveniji imamo prosto dostopne napredne interaktivne i-učbenike,
ki sodijo med odprte izobraževalne vire s Creative Commons licenco (SA
BY NC ). Navedeni i-učbeniki so tako didaktično, kot tehnično inovativ-
ni in močno presegajo digitalizirane ali bogate (ang. rich) učbenike (Pesek
et al., 2015: 10). Tehnologije so vpete v osmišljene, spletnemu pristopu prila-
gojene sodobne didaktične pristope (Lipovec et al., 2015: 117) in omogočajo
aktivno učenje na spletu, saj omogočajo učencem visoko stopnjo interak-
tivnosti. Slovenski i-učbeniki so bili empirično močno proučevani, večino-
ma so rezultati tako na področju dosežkov kot na afektivnem področju po-
zitivni (Lipovec et al., 2017: 107). Umeščeni in uporabljeni so tudi na portalu
razlagamo.si, ki je zaživel konec marca. Do decembra 2020 je spletni portal
beležil približno četrt milijona obiskov, naloženih pa je bilo več kot 1000 vi-
deo razlag. Rezultati kažejo, da so odprti slovenski i-učbeniki in spremlja-
joče video razlage na Razlagamo.si v veliki meri usklajeni s kitajskimi pri-
poročili (Pestano Pérez et al., 2020: 410). Podoben portal WirLernenOnline
/ Freie Bildung zum Mitmachen se za nemško govorno področje razvija s fi-
nančno podporo nemške vlade, slovenski portal je popolnoma brez finanč-
ne podpore in deluje po principih prostovoljstva.
Video razlage in obrnjena učilnica
Raziskave za sedaj potrjujejo učinkovitost e-učenja z vnaprej pripravljeni-
mi video posnetki (Lipomi, 2020: 2). Video posnetki imajo lahko različ-
ne značilnosti, služijo lahko npr. (le) motiviranju ali (le) utrjevanju znanja,
tisti, ki jih bomo analizirali v nadaljevanju, pa služijo primarno usvajanju
znanja oz. razvijanju novih pojmov, so torej razlagalni. Video razlago (ang.
video lecture) opredelimo kot izobraževalni video posnetek, ki sledi princi-
281