Page 184 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 184
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: medsebojni vpliv r aziskovanja in pr akse

Razprava
Raven formalne izobrazbe ima temeljno vlogo pri pojasnjevanju besedilnih
spretnosti mladih. Višja formalna izobrazba je povezana z višjimi dosežki.
Možina (2017) je na podlagi podatkov raziskave PIAAC ugotovila, da so ve-
like razlike v spretnostih mladih, ki se izobražujejo, in spretnostih njihovih
vrstnikov, ki tega ne počnejo.

Pri pojasnjevanju spretnosti mladih, kjer je izrazita povezanost med
ravnijo formalne izobrazbe in dosežki, je treba upoštevati širše ozadje. Slo-
venija je država, ki se sooča z največjim upadom priložnosti in delovnih
mest za nizkokvalificirane, manj izobražene in prebivalce z nizkimi spret-
nostmi. Raven spretnosti, ki jo delodajalci praviloma povezujejo z ravnjo
dokončane formalne izobrazbe, je pogostokrat poglavitni kriterij odločanja
pri zaposlovanju. Med različnimi spretnostmi mladih so za njihovo zapo-
sljivost najpomembnejše besedilne spretnosti. A hkrati besedilne spretnos-
ti krepijo tudi državljanske spretnosti. Posamezniki z višjimi besedilnimi
spretnostmi se bolj zanimajo za politiko, večji odstotek se jih udeleži voli-
tev, so bolj obveščeni ter bolj zaupajo politikom in političnim institucijam.
Izobraževanje pomeni dandanes izhod iz socialne izključenosti, saj so stop-
nje spretnosti, ki se zahtevajo v današnjem času, vedno višje (Vrečer, 2011).

Število knjig je pomemben kazalnik razvitosti besedilnih spretnosti in
navad mladih v Sloveniji. Analiza je potrdila, da med mladimi velja teori-
ja »aktivne rabe spretnosti«. Raven spretnosti in branje knjig se med seboj
spodbujata. Redkejša raba bralnih praks v vsakdanjem življenju negativno
vpliva na raven spretnosti. Širša analiza je sicer pokazala, da je v populaciji
odraslih izrazita korelacija med številom knjig in besedilnimi spretnostmi
(Javrh, 2020). To pomeni, da odrasli, ki imajo v gospodinjstvu več knjig,
lažje povezujejo, interpretirajo ali sintetizirajo informacije ter pri branju
globlje sklepajo.

V modelu ima izobrazba staršev/skrbnikov pomembno vlogo pri pojas-
njevanju besedilnih spretnosti mladih. Pri starostni kategoriji od 16. do 24.
leta je izobrazba očeta/skrbnika pomembnejši dejavnik, ki napoveduje ra-
ven spretnosti mladih. Sledi izobrazba matere/skrbnice. Dosežki mladih,
katerih očetje/skrbniki in matere /skrbnice dosegajo nizke formalne izkaze,
so relativno nizki. Velja tudi obrnjeno. Pri bolj izobraženih starših/skrbni-
kih so besedilne spretnosti potomcev mnogo višje.

Število knjig v gospodinjstvu in izobrazba staršev/skrbnikov potrjuje-
ta pomembno vlogo družine pri razvoju spretnosti (angl. long arm of the
family). Bolj izobraženi starši ustvarjajo spodbudnejše družinsko okolje za

184
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189