Page 187 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 187
pr ispevek k proučevanju besedilnih spr etnosti mladih v sloveniji
ženjih, ki napovedujejo besedilne spretnosti celotne populacije odraslih, pri
mladih nimajo take napovedovalne vrednosti. Zaradi izrazitega vpliva pro-
učevanih dejavnikov nastajajo v Sloveniji večje razlike že v mladosti. Pog-
labljanje polarizacije med mladimi ni v skladu s sodobnimi družbenimi
gibanji in razvojem. Večajo se razlike med mladimi, ki študirajo, so samo-
zavestni pri iskanju zaposlitve in vključevanju v družbeno, državljansko in
kulturno življenje, in tistimi, ki imajo malo upanja, da bodo vodili izpol-
njujoče življenje in so izpostavljeni tveganju izključenosti in marginalizaci-
je. Pri tem se postavlja vprašanje, kako lahko zunaj sistema izobraževanja
in predvsem rednega šolanja kompenziramo primanjkljaje v spretnostih in
kako angažirati mlade, ki so manj motivirani in ne uporabljajo spretnosti v
vsakdanjem življenju in delu?
Svet ministrov Evropske unije je sprejel številne dokumente in ponu-
dil iztočnice sodelovanja na vseh področjih, ki vplivajo na kakovost biva-
nja mladih. Ti dokumenti poudarjajo predvsem oblikovanje in uresničeva-
nje ukrepov za preprečevanje zgodnjega osipa in daljše neaktivnosti. A cilj
evropske politike ni le to, da čim več mladih pritegnejo k izobraževalni de-
javnosti, temveč omogočiti učenje tudi zunaj formalnega sistema izobra-
ževanja, odpreti prostor za učinkovitejši trg dela, doseči večjo socialno in
ekonomsko pravičnost.
Literatura
Bauman, Zygmunt, Thomas Leoncini, Bojan Žalec in Vasja Bratina. Tekoča
Generacija: Spremembe v Tretjem Tisočletju. Ljubljana: Družina, 2018.
Berzin, Cosner, Stephanie. »Vulnerability in the Transiotion to Adulthood:
Defining Risk Based on Youth Profiles«. Children and Youth Services Re-
view 32, št. 4 (2010): 487–495.
Boudard, Emmanuel in Kjell Rubenson. »Revising Major Determinants of
Participation in Adult Education with a Direct Measure of Literacy Skil-
ls«. International Journal of Educational Research 39, št. 3 (2003): 265–281.
Drucker, F. Peter. Managing in a Time of Greater Change. New York: Truman
Talley Books, Dutton, 1995.
»Evropa 2020: Strategija za pametno, trajnostno in vključujočo rast«. Euro-
pe 2020. European Commission. January 7. 2015. http://ec.europa.eu/
eu2020/pdf/1_SL_ACT_part1_v1.pdf.
Javrh, Petra. »Delovno aktivni prebivalci z najnižjimi spretnostmi – specifične
značilnosti.« V Delovno aktivni prebivalci z nižjimi spretnostmi (ur. Pe-
tra Javrh). Ljubljana: Andragoški center Slovenije, 2020.
187
ženjih, ki napovedujejo besedilne spretnosti celotne populacije odraslih, pri
mladih nimajo take napovedovalne vrednosti. Zaradi izrazitega vpliva pro-
učevanih dejavnikov nastajajo v Sloveniji večje razlike že v mladosti. Pog-
labljanje polarizacije med mladimi ni v skladu s sodobnimi družbenimi
gibanji in razvojem. Večajo se razlike med mladimi, ki študirajo, so samo-
zavestni pri iskanju zaposlitve in vključevanju v družbeno, državljansko in
kulturno življenje, in tistimi, ki imajo malo upanja, da bodo vodili izpol-
njujoče življenje in so izpostavljeni tveganju izključenosti in marginalizaci-
je. Pri tem se postavlja vprašanje, kako lahko zunaj sistema izobraževanja
in predvsem rednega šolanja kompenziramo primanjkljaje v spretnostih in
kako angažirati mlade, ki so manj motivirani in ne uporabljajo spretnosti v
vsakdanjem življenju in delu?
Svet ministrov Evropske unije je sprejel številne dokumente in ponu-
dil iztočnice sodelovanja na vseh področjih, ki vplivajo na kakovost biva-
nja mladih. Ti dokumenti poudarjajo predvsem oblikovanje in uresničeva-
nje ukrepov za preprečevanje zgodnjega osipa in daljše neaktivnosti. A cilj
evropske politike ni le to, da čim več mladih pritegnejo k izobraževalni de-
javnosti, temveč omogočiti učenje tudi zunaj formalnega sistema izobra-
ževanja, odpreti prostor za učinkovitejši trg dela, doseči večjo socialno in
ekonomsko pravičnost.
Literatura
Bauman, Zygmunt, Thomas Leoncini, Bojan Žalec in Vasja Bratina. Tekoča
Generacija: Spremembe v Tretjem Tisočletju. Ljubljana: Družina, 2018.
Berzin, Cosner, Stephanie. »Vulnerability in the Transiotion to Adulthood:
Defining Risk Based on Youth Profiles«. Children and Youth Services Re-
view 32, št. 4 (2010): 487–495.
Boudard, Emmanuel in Kjell Rubenson. »Revising Major Determinants of
Participation in Adult Education with a Direct Measure of Literacy Skil-
ls«. International Journal of Educational Research 39, št. 3 (2003): 265–281.
Drucker, F. Peter. Managing in a Time of Greater Change. New York: Truman
Talley Books, Dutton, 1995.
»Evropa 2020: Strategija za pametno, trajnostno in vključujočo rast«. Euro-
pe 2020. European Commission. January 7. 2015. http://ec.europa.eu/
eu2020/pdf/1_SL_ACT_part1_v1.pdf.
Javrh, Petra. »Delovno aktivni prebivalci z najnižjimi spretnostmi – specifične
značilnosti.« V Delovno aktivni prebivalci z nižjimi spretnostmi (ur. Pe-
tra Javrh). Ljubljana: Andragoški center Slovenije, 2020.
187