Page 83 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 83
češki bratje kot obstranci
nič javnega napisal v njihovo korist; da bi tak nastop prej škodil kot koristil
njegovim prizadevanjem za popravo cerkve na miren način (učeni huma
nist je ravno takrat branil Luthra in postal sam tarča nevarnih napadov).
Češkim bratom je še zagotovil, da z njimi simpatizira, kar je pokazal tako,
da je posredoval, da bi njegov prijatelj, kölnski humanist Jakob Sobius takoj
po Erazmovem srečanju s češki brati izdal tri češkobratske obrambe iz let
1507–1508, ki so bile leta 1535 izdane ponovno. Kako sistematično je Erazem
preučil spise čeških bratov, kaže tudi njegov nazor, ki ga je razkril ob para
frazi Matejevega evangelija, ki izide marca 1522. Priporočil je namreč uved
bo izvirnega češkobratskega – skupnost, ki se je te strukture domislila, je
zamolčal – obreda potrditve, s katerim so medse sprejeli otroke. Skladno
s to mislijo je Erazmov učenec Martin Bucer obred uvedel v protestantski
cerkvi in tako postal utemeljitelj evangeličanske konfirmacije (Bartoš 1956,
116).
Luthru češki bratje že pred letom 1517 niso bili neznani, kajti njiho
vi spisi so od leta 1511 izhajali v nemškem jezikovnem prostoru, in sicer
kot samostojne knjige ali kot deli večjih knjižnih zbornikov, v večini pri
merov pa so tovrstne knjižne objave pomenile znatno teološko senzacijo,
kar je pozornost nemških bogoslovcev vedno bolj obračalo na teologijo in
obrambe majhne, preganjane, toda samostojne in vztrajne češke reformi
rane cerkve.
Češki bratje leta 1511 v Nürnbergu izdajo veliko češkobratsko veroiz
poved s pomenljivim naslovom Apologia sacre scripture.10 Naslednje leto iz
ide v Leipzigu ob pomoči olomouškega škofa Stanislava Thurza obsežna
knjiga z naslovom Duplex Confessio Valdensium ad Regem Ungarie missa.11
Gre za »pet knjig«, ki so naperjene zoper češke brate, toda humanist Jakob
Ziegler je v enem delu zbral in tekstno korektno ter celovito natisnil tri če
škobratske obrambe njihove teologije. K temu je treba pridati še javni na
pad leipziškega profesorja teologije Hieronima Düngersheima na Apologio,
ki je bila z namenom polemike in zavrnitve tako še enkrat celovito objav
ljena. Luthra so začela besedila izzivati, do neposrednih stikov z njihovimi
avtorji, češkimi brati, pa je prišlo preko vloge ključnega besedila M. Jana
10 Delo je v digitalni podobi za namene znanstvenoraziskovalnega dela prosto dosto
pno v digitalni knjižnici Bayerische StaatsBibliothek (http://www.mdz-nbn-resol
ving.de/urn/resolver.pl?urn=urn:nbn:de:bvb:12-bsb10208744-7), od koder je bila
tudi pridobljena za pomoč pri pričujočem pisanju.
11 Knjiga je v digitalni podobi prosto dostopna na strežniku Österreichische
Nationalbibliothek na Dunaju (http://data.onb.ac.at/ABO/%2BZ155847409), od ko
der je bila pridobljena tudi za namene pričujoče knjige.
83
nič javnega napisal v njihovo korist; da bi tak nastop prej škodil kot koristil
njegovim prizadevanjem za popravo cerkve na miren način (učeni huma
nist je ravno takrat branil Luthra in postal sam tarča nevarnih napadov).
Češkim bratom je še zagotovil, da z njimi simpatizira, kar je pokazal tako,
da je posredoval, da bi njegov prijatelj, kölnski humanist Jakob Sobius takoj
po Erazmovem srečanju s češki brati izdal tri češkobratske obrambe iz let
1507–1508, ki so bile leta 1535 izdane ponovno. Kako sistematično je Erazem
preučil spise čeških bratov, kaže tudi njegov nazor, ki ga je razkril ob para
frazi Matejevega evangelija, ki izide marca 1522. Priporočil je namreč uved
bo izvirnega češkobratskega – skupnost, ki se je te strukture domislila, je
zamolčal – obreda potrditve, s katerim so medse sprejeli otroke. Skladno
s to mislijo je Erazmov učenec Martin Bucer obred uvedel v protestantski
cerkvi in tako postal utemeljitelj evangeličanske konfirmacije (Bartoš 1956,
116).
Luthru češki bratje že pred letom 1517 niso bili neznani, kajti njiho
vi spisi so od leta 1511 izhajali v nemškem jezikovnem prostoru, in sicer
kot samostojne knjige ali kot deli večjih knjižnih zbornikov, v večini pri
merov pa so tovrstne knjižne objave pomenile znatno teološko senzacijo,
kar je pozornost nemških bogoslovcev vedno bolj obračalo na teologijo in
obrambe majhne, preganjane, toda samostojne in vztrajne češke reformi
rane cerkve.
Češki bratje leta 1511 v Nürnbergu izdajo veliko češkobratsko veroiz
poved s pomenljivim naslovom Apologia sacre scripture.10 Naslednje leto iz
ide v Leipzigu ob pomoči olomouškega škofa Stanislava Thurza obsežna
knjiga z naslovom Duplex Confessio Valdensium ad Regem Ungarie missa.11
Gre za »pet knjig«, ki so naperjene zoper češke brate, toda humanist Jakob
Ziegler je v enem delu zbral in tekstno korektno ter celovito natisnil tri če
škobratske obrambe njihove teologije. K temu je treba pridati še javni na
pad leipziškega profesorja teologije Hieronima Düngersheima na Apologio,
ki je bila z namenom polemike in zavrnitve tako še enkrat celovito objav
ljena. Luthra so začela besedila izzivati, do neposrednih stikov z njihovimi
avtorji, češkimi brati, pa je prišlo preko vloge ključnega besedila M. Jana
10 Delo je v digitalni podobi za namene znanstvenoraziskovalnega dela prosto dosto
pno v digitalni knjižnici Bayerische StaatsBibliothek (http://www.mdz-nbn-resol
ving.de/urn/resolver.pl?urn=urn:nbn:de:bvb:12-bsb10208744-7), od koder je bila
tudi pridobljena za pomoč pri pričujočem pisanju.
11 Knjiga je v digitalni podobi prosto dostopna na strežniku Österreichische
Nationalbibliothek na Dunaju (http://data.onb.ac.at/ABO/%2BZ155847409), od ko
der je bila pridobljena tudi za namene pričujoče knjige.
83