Page 78 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 78
»češka gos«, božji bojevniki, obstranci

Peter Svetega pisma ni razumel kot besedila, kjer bi imelo vse zapisa­
no enak domet in težo; zaradi sporočila ljubezni in milosti je dajal prednost
Novemu testamentu, predvsem Pridigi na gori (Mt 5–7), kjer je Chelčickega
pritegnil zlasti imperativ mladega rabina iz Nazareta, da je treba zlo prema-
govati samo z dobrim. Posledica zapovedi ljubezni kot ultimativnega etič­
nega postulata pa je bil Petrov skrajni odpor do posvetne moči oz. misel,
da je cerkev kot Božja ustanova nezdružljiva s sistemom posvetne moči in
oblasti; razmišljanju o slednjem je posvečen skorajda celoten prvi del nje­
govega najpomembnejšega dela Síť víry (prim. zlasti Chelčický [1521] 1912,
123–126). Peter pri tem kajpak ni izhajal samo iz premišljanja o moralnem
dometu vrstic iz Novega testamenta, temveč tudi iz izkušnje ljudi v deže­
lah sv. Václava. V obdobju pred Husom se je posvetna moč v Češkem kral­
jestvu pogosto kazala kot zla volja ali, preprosto, surova samovolja kral­ja,
plemičev in/ali meščanov (prim. Šmahel 1 1996, 337–453). Chelčický je tako
prišel do zaključka, da posvetna moč ni drugega kot nasilje in da ljudje, ki
moč imajo, le-te ne uporabljajo v splošno dobro, temveč le za lastne sebične
cilje. Toda ker so kristjani zavezani k izpolnjevanju Gospodove volje, in to­
rej k ljubezni in potrpežljivosti, je Chelčický izpeljal enega tistih sklepov, ki
so s svojo praktično realizacijo najbolj pritegovali pozornost okolice na če­
ške brate: Če naj bo kristjan človek ljubezni in potrpežljivosti, ne sme ime­
ti nič skupnega s posvetno upravo mesta, dežele in države, s sodišči in s ka­
znovanjem prestopnikov.

Uresničevanje tega načela je za češke brate praktično prvega pol stolet­
ja od formiranja pomenilo, da so odklanjali prisego meščana, sodelovan­
je v mestni upravi (kot mestni svetniki, sodniki, biriči ali rablji), udinjanje
v najemniški vojski in tudi orožarsko obrt. Da bi lahko to svoje zadržan­
je do »posvetne oblasti« tudi realizirali, so morali češki bratje iz mestnih
komun, ki so od njih za dosego mestnih pravic terjale ravno tisto, kar so
sami najodločneje zavračali. Zato je socialna značilnost čeških bratov, da
do ponovne premislitve načel Petra Chelčickega konec 15. stoletja (1490–
1494) svoje življenje večinoma živijo v organizacijski obliki manjših cerkve­
nih gmajn na češkem podeželju, kjer jih niso stiskale posledice nevključit­
ve v uveljavljeni red urbanih komun.

Chelčický je tudi menil, da je delitev na »troje ljudstvo«, na duhovni­
ke, plemiče in tretji stan, nekrščanska (Říčan 1956, 17) in da pravi kristjan
ne sme participirati v stanovski družbi na noben način. Za češke brate je to
pomenilo, da so bili verniki, ki so se začeli naslavljati z brati in sestrami, po
socialni strukturi večinoma ljudje tretjega stanu in da plemstvo med njimi,

78
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83