Page 36 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 36
»češka gos«, božji bojevniki, obstranci

priležnice. V takšnem stanju ga je novomestski rihtar dvakrat po­
dil naokoli kot kakšnega potepuha … (Tomek 1875, 244.)
O predstavniku visoke duhovščine, kanoniku pri sv. Apolinariju
Franu, pa je v istem viru prebrati za tisti čas in tudi za kasnejšo dobo – te­
daj je po Evropi krepko ordinirala bolezen, ki ji je Girolamo Fracastoro
(Hieronymus Fracastorius) iz Verone posvetil celo pesnitev30 in ji vtis­
nil nesmrtno ime morbus gallicus, sifilis –, torej do uveljavitve dekretov
Tridentinskega koncila, praktično do konca 16. stoletja, precej običajno
poročilo,
quod Frana canonicus ecclesiae S. Appolinaris tenet Johannam
nomine concubinam in domo sua propria ab annis tribus; ex qua
unam puerum procreavit, et secundo est impraegnata (Tomek
1875, 245, op. 43).
Da so koncilski očetje Husove teološke distinkcije o neprimernosti di­
ereze med logosom, etosom in vsakdanjim življenjem cerkve zares razume­
li vsaj kot napad na dostojanstvo in položaj lastnega stanu, v kolikor se je
tako mnenje o njih izrekalo v ljudski kulturi, zgovorno priča odziv cambra­
iskega škofa, kardinala Pierra d‘Aillyja, ki je 8. junija 1415 predsedoval jav­
nemu zaslišanju in avdienci M. Jana Husa pred koncilom. Ko je bila preb­
rana artikulacija na podlagi Husovega traktata De Ecclesia o kardinalih, ki
da, če ne živijo po zgledu apostolov, kar niso nasledniki apostolskega zbo­
ra, je bilo citirano še izvirno besedilo Husovega spisa:
Če torej vstopajo drugje kot skozi prednja vrata, gospoda Jezusa
Kristusa, tedaj so tatje in razbojniki, kot je rečeno v Jn 10[,8]:
»Kdorkoli pride drugje, je tat in razbojnik.«
Na to se je kardinal d‘Ailly, ki je koncil tedaj tudi vodil, odzval: »Glej,
tole, kar je v knjigi, je pa še slabše in hujše, kot je bilo zapisano v artiklu.«
Za tem se je obrnil k Husu in mu oponesel:
Vi nimate nobene mere v svojih pridigah in spisih; morali bi pri­
dige prilagoditi poslušalcem. Zakaj je bilo treba v pridigah za
ljudstvo rohneti proti kardinalom, ko pa nihče od njih ni bil pri­
soten; vse to, kar ste povedali, bi moralo biti izrečeno tukaj, njim
v obraz, ne pa pred laiki v njihovo pohujšanje. [...] Slabe stvari

30 Hieronymi Fracastorii Syphilis sive morbus gallicus, Basileae 1530. http://mdz-nbn­
-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:12-bsb10313971-9.

36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41