Page 41 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 41
tekst in kontekst: de ecclesia – fatalno besedilo m. jana husa ...

II. Proti Stanislavu34

1) Posameznik ni javni in pravi naslednik Kristusov ali namestnik
Petrov v cerkveni službi zato, ker so volilci ali njihova večina z
ustnim glasovanjem glasovali zanj in je bil tako redno izvoljen,
temveč ako se je kar najbolj razdajal in si pridobil zasluge v dobro
cerkve in ima zato tem večjo moč od Boga.

2) Papež, ki je zavržene nravi, ni glava svete cerkve.35

3) Niti najmanj ni razvidno, da bi morala obstajati ena sama glava,
ki bi v duhovnih rečeh vodila cerkev in bi bojujoča se cerkev z njo
stalno občevala.

4) Kristus bi lahko brez takšnih čudnih [po]glav[arjev] bolje upravljal
s svojo cerkvijo, in sicer po svojih zvestih učencih, ki so razsejani po
zemlje krogu.

5) Peter ni bil splošni pastir Kristusovih ovac, niti ni bil nadduhovnik
rimski.36

6) Apostoli in zvesti učenci Gospoda so vneto v vseh potrebnih rečeh
vodili cerkev k odrešitvi tudi pred uvedbo papeške stolice. Enako bi
počeli, če papeža ne bi bilo – kar je skrajno mogoče –, vse do sodne-
ga dne.

Ko je Hus odklonil kompromisni predlog koncilskih kanonistov za
»korekcijo« lastnih in/ali njemu pripisanih izjav, je koncil najprej razgla­
sil anatemo nad magistrovimi knjigami, zlasti nad traktati Contra Palecz,
Contra Stanislaum in De Ecclesia. Husove knjige bi morale biti tako pod­
vržene ognju,37 kajti javno so bile razpoznane ali za take, ki vznemirjajo ne­
dolžne ovčice, za zmotne ali za krivoverske, njihov avtor pa za trdovratne­
ga heretika. Hus je na to odgovoril:

In kako morete sedaj zavreči moje knjige, ko sem si vedno želel in
zahteval, da se proti njim položi boljša pisanja od tega, kar je napi­
sano in postavljeno v mojih knjigah, in še danes želim, pa mi nis­
te predložili ničesar boljšega niti niste dokazali, da bi bilo v mojih

34 Hlaváček ibid., 141–144.
35 V Husovem izvirniku take povedi ni (Hlaváček ibid., 142).
36 V Husovem izvirniku take povedi ni (Hlaváček ibid., 143).
37 Zgodovinski spomin rimske cerkve je to anatemo aktualiziral tudi z umestitvijo

vseh del (libri et scripta omnia) M. Jana Husa na prvi Index librorum prohibitorum
(Romae 1559) in v njegove številne mlajše izdaje.

41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46