Page 159 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 159
jan hus, de ecclesia, izbor

nasprotnem bi, kot pravijo, nihče ne mogel verjeti, da so v resnici papeži.
Toda Peter in Pavel nista o sebi dopustila misliti nič takega, ker nista imela
moči, ki bi jima bila dana s strani cesarja. [...] In če cesarska čast povzdigu­
je papeža napram svetu, in to brez papeževe ponižnosti in brez svetega živ­
ljenja, kako lahko to sodi k življenju Kristusovemu in k njegovi slavi, ko pa
je tako na svetu poviševan Antikrist?

O podaništvu v kraljestvu je rečeno, da je bilo vzpostavljeno nepro­
stovoljno, po cesarjevem ukazu, in da kralju vsi ljudje niso podvrženi, da
bi nad njimi vsemi vladal kot posvetni gospod; zato to podanstvo ne doka­
zuje, da bi bilo nujno, da bi rimski škof in kardinali vladali [nad vsemi] do
konca sveta.

[...]
Vsi škofi Kristusove cerkve, ki sledijo Kristusu s svojo nravjo, so pravi
namestniki apostolov, toda to niso papež in kardinali; mogoče je tedaj najti
druge, prave namestnike apostolov, kot so papež in kardinali.
[...]
Bilo bi evangeljsko modro, če bi bili vsi duhovniki posvečeni in pos­
tavljeni neposredno s strani enega samega škofa, Gospoda Jezusa Kristusa.
Kajti tako je bilo za časa apostolov, ko je nastala cerkev, in ta izrek se ujema
s Svetim pismom. More torej Bog na ta način spraviti svojo cerkev v prvot­
no stanje in odpraviti načelništvo papeža ter kardinalov; morejo torej biti
drugi namestniki apostolov, kot so ti [sedanji].

17. poglavje
[...]
Treba je poudariti, da je človeška poslušnost trojna, namreč duhovna,
posvetna in cerkvena. Duhovna poslušnost je obvezna do Božjega zako­
na, po njej so živeli Kristus in apostoli ter morajo živeti tudi vsi posamezni
kristjani. Posvetna poslušnost je obvezna do civilnih zakonov. Cerkvena
poslušnost pa je obveza, ki so si jo izmislili duhovniki, in sicer brez zveze z
izrecno avtoriteto Svetega pisma.

18. poglavje
[...]
Zvesti učenec Kristusov mora premisliti, kakšen ukaz prihaja od pa­
peža; če gre za izrecno zapoved katerega od apostolov ali na podlagi zakona

159
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164