Page 158 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 158
»češka gos«, božji bojevniki, obstranci

v skromnem oblačilu hodil po mestih, vaseh in gradovih ter pridigal Božje
kraljestvo?

Ali so v tem pravi in vidni nasledniki apostolov, ko dopuščajo, da jih
ljudje počastijo s poklekanjem prednje? Ali morda v tem, da tujce, ki obiš­
čejo papeža, silijo, da, ko on sedi visoko v imenitnem oblačilu, ki se vije vse
do njegovih nog in je napeto čez prestol, ponižno pokleknejo in se trudi­
jo poljubiti svete noge, kot da bi se svetost tega »očeta papeža« prenesla na
podlago, po kateri hodi? Pa bolniki ozdravijo zaradi poljubljanja teh nog?
[...] To poljubljanje ne enim ne drugim ne pomaga k odrešitvi. Kajti tisti,
ki tako poljublja ali iz grešnega pohlepa ali iz strahu ali zaradi prilizovanja
ali zato, ker se je dal prevarati s slepo poslušnostjo, v vsakem primeru gre­
ši, ko pokleka ali pristopa k tem nogam z večjo skrbjo ali spoštovanjem, kot
to počne pred zakramentom telesa Odrešenikovega. Za papeža, ki se da po­
ljubljati na tak način, pa je to v vsakem primeru greh; ne more se namreč
primerjati s Kristusom, da bi smel sprejemati tako počastitev.

15. poglavje
[...]
Mesto apostolov ni bilo ustanovljeno za noben drug namen, kot za to,
da bi v nraveh sledili Kristusu, učili cerkev, krščevali ljudi, ozdravljali bol­
nike, izganjali demone, darovali daritev telesa Kristusovega in moč, ki jim
je bila podeljena, v celoti uporabljali v dobro cerkve. Če torej papež s svoji­
mi kardinali izvršuje to funkcijo, tedaj zaseda mesto Petra. Če pa se od tega
oddaljuje, kdo bi dvomil, da se ne oddaljuje tudi od pravega nasledništva
Kristusovega in njegovih apostolov?
[...]
Bog je vsemogočen, in tako lahko da druge prave namestnike aposto­
lov, kot so papež in kardinali; mogoče je torej najti druge namestnike apos­
tolov, in to niso papež in kardinali. [...] Papeško [posvetno] prvenstvo [v
moči] izvira iz cesarjeve [Konstantinove; Hus pred prevedeno pasažo citira
Konstantinovo darovnico I] moči, ki ne more omejevati moči Božje. Zato
so poznejši papeži iz strahu, da bi izgubili to prvenstvo, zahtevali potrditev
od drugih cesarjev.
[...]
Zato padajo papeži v tako zmedo zastran prejemkov in povzdignitve
s strani cesarja, da, kadar jih le-ta vpraša, ali so glede moči, prvenstva in
časti nad vsemi sedaj živečimi smrtniki, tedaj morajo to pripustiti, kajti v

158
   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163