Page 153 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 153
jan hus, de ecclesia, izbor
Ne papež ni glava in niti kardinali niso celotno telo splošne svete
cerkve katoliške. Kajti samo Kristus je glava te cerkve in samo njegovi pre
destinirani so njeno telo in katerikoli izmed njih njega ud; edina oseba, ki
je s Kristusom Jezusom, je namreč ta njegova nevesta [cerkev].
8. poglavje
[...]
Nihče ni zavezan verjeti izrekom svetih očetov, če se le-ti ne bi ujema
li s Svetim pismom, niti papeškim bulam, razen če bi izrekale kaj iz Svetega
pisma ali kaj takega, kar bi posredno na Svetem pismu temeljilo. Toda člo
vek lahko bulam verjame v dobri veri [in se pri tem moti], kajti tako papež
kot njegov dvor se lahko motita, ker ne poznata resnice. O papežu se nam
reč po pravici govori, da vara druge in da je sam prevaran: Papeža vara zas
lužek in zaradi neznanja je prevaran. Koliko pa lahko verjamemo pismom
[posvetnih] knezov, notarskim poukom in pripovedovanju ljudi, nam kaže
izkustvo, ki je učitelj življenja. Ta namreč uči, da omenjene tri reči pogosto
prevarajo. Drugače se torej veruje Bogu, ki ne more biti prevaran niti sam
ne more varati. Drugače papežu, ki je lahko prevaran in tudi sam more
koga prevarati. In tako verjamemo drugače Svetemu pismu in drugače bu
lam, ki so si jih izmislili ljudje. Kajti ni dovoljeno ne verjeti Svetemu pismu
niti mu nasprotovati, toda bulam je kdaj dovoljeno ne samo ne verjeti, tem
več jim tudi nasprotovati, zlasti kadar priporočajo ali postavljajo v ospred
je nevredne ljudi ali kadar dišijo po požrešnosti ali kadar hvalijo nepošten
je ali kadar tlačijo nemočne ali kadar posredno nasprotujejo zapovedim in
nasvetom Božjim.
9. poglavje
[...]
Zato naj bo vsak duhovnik pozoren, ali je prav vstopil [v stajo
Kristusovih ovac], in sicer, ali je prost grehov, ali ima čisto prizadevanje za
čast Božjo, za dobro cerkve in ali pri svojem pogostem občevanju s cerkvijo
malo mara za posvetne časti in dobiček tega sveta, kajti v nasprotnem pri
meru je lažnivec ter antikrist in na višjem položaju, kot je, večji antikrist je.
[...]
153
Ne papež ni glava in niti kardinali niso celotno telo splošne svete
cerkve katoliške. Kajti samo Kristus je glava te cerkve in samo njegovi pre
destinirani so njeno telo in katerikoli izmed njih njega ud; edina oseba, ki
je s Kristusom Jezusom, je namreč ta njegova nevesta [cerkev].
8. poglavje
[...]
Nihče ni zavezan verjeti izrekom svetih očetov, če se le-ti ne bi ujema
li s Svetim pismom, niti papeškim bulam, razen če bi izrekale kaj iz Svetega
pisma ali kaj takega, kar bi posredno na Svetem pismu temeljilo. Toda člo
vek lahko bulam verjame v dobri veri [in se pri tem moti], kajti tako papež
kot njegov dvor se lahko motita, ker ne poznata resnice. O papežu se nam
reč po pravici govori, da vara druge in da je sam prevaran: Papeža vara zas
lužek in zaradi neznanja je prevaran. Koliko pa lahko verjamemo pismom
[posvetnih] knezov, notarskim poukom in pripovedovanju ljudi, nam kaže
izkustvo, ki je učitelj življenja. Ta namreč uči, da omenjene tri reči pogosto
prevarajo. Drugače se torej veruje Bogu, ki ne more biti prevaran niti sam
ne more varati. Drugače papežu, ki je lahko prevaran in tudi sam more
koga prevarati. In tako verjamemo drugače Svetemu pismu in drugače bu
lam, ki so si jih izmislili ljudje. Kajti ni dovoljeno ne verjeti Svetemu pismu
niti mu nasprotovati, toda bulam je kdaj dovoljeno ne samo ne verjeti, tem
več jim tudi nasprotovati, zlasti kadar priporočajo ali postavljajo v ospred
je nevredne ljudi ali kadar dišijo po požrešnosti ali kadar hvalijo nepošten
je ali kadar tlačijo nemočne ali kadar posredno nasprotujejo zapovedim in
nasvetom Božjim.
9. poglavje
[...]
Zato naj bo vsak duhovnik pozoren, ali je prav vstopil [v stajo
Kristusovih ovac], in sicer, ali je prost grehov, ali ima čisto prizadevanje za
čast Božjo, za dobro cerkve in ali pri svojem pogostem občevanju s cerkvijo
malo mara za posvetne časti in dobiček tega sveta, kajti v nasprotnem pri
meru je lažnivec ter antikrist in na višjem položaju, kot je, večji antikrist je.
[...]
153