Page 117 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 117
Na intelektualnem odru: Jan Blahoslav

Morkovice – Slížany so »mesto brez posebnosti«, majhen kraj pri Kroměřížu
na jugovzhodnem Moravskem. Na prvi pogled po ničemer izstopajoč: šteje
nič več kot 3000 duš. Toda ima pomenljivo zgodovino. Nanjo spominja tudi
toponim poljske poti, ki se še vedno imenuje Bratrská oziroma (Češko)-
bratska. Slížany so bili namreč v 16. stoletju eno od središč češkobratske
cerkve, celo bivališče češkobratskih škofov, prav tam pa je šestindvajsete­
ga avgusta 1557 potekala tudi sinoda čeških bratov. Na njej je bil za novega
škofa izvoljen Jan Blahoslav (1523–1571; na posameznih pismih je najti tudi
njegov psevdonim Apterix, po priimku matere, Katarine Bezpěrové; njego­
va druga psevdonima, po očetovem imenu, sta bila še Makarios in Blasius).

O Blahoslavu obstaja celo za češkega zgodovinarja obsežna in ne nuj­
no enostavno pregledna ter obvladljiva zgodovinopisna produkcija, ki je
bila izpisana v zadnjem stoletju in pol ter temelji predvsem na virih v la­
tinskem in češkem jeziku (Čejka in Šlosar 2015). Toda iz nje je mogoče raz­
brati vsaj dvoje: z Blahoslavom so češki bratje dosegli enega svojih inte­
lektualnih vrhov, kajti po teži besedilne produkcije in njenem ključnem
mestu v češki književnosti 16. stoletja so sodobniki mogli Blahoslava pri­
merjati le z njegovim predhodnikom Lukášem Praškim, kasneje, od tole­
rančnega patenta Jožefa II., 1781., pa sub specie aeternitatis zgolj z zadnjim
češkobratskim škofom Janom Amosom Komenským. Poleg tega so češki
bratje prav z Blahoslavom postali tolikšna intelektualna sila, da je bilo tre­
ba z njimi računati ne le v Češkem kraljestvu, pač pa tudi za njegovimi

117
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122