Page 25 - Tiffany L. Hutchins, Patricia A. Prelock, Nika Knez in Maša Vidmar. 2020. Vedenjske naloge teorije uma: priročnik in naloge. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 25
Veljavnost 25
Kriterijska veljavnost. Konstruktno veljavna mera teorije uma, merjena na
podlagi otrokove uspešnosti pri vedenjskih nalogah, naj bi se pozitivno po-
vezovala z rezultati na vprašalniku teorije uma (ToMI). Spearmanov rho (ker
so rezultati na vedenjskih nalogah razvrščeni ordinalno) za vzorec otrok brez
posebnosti v razvoju, je pokazal znatno pozitivno povezanost (r = 0,66, p <
0,05), torej varianca rezultatov na vprašalniku teorije uma (ToMI) pojasni prib-
ližno 44 % variance rezultatov otrok na vedenjskih nalogah teorije uma. Za
vzorec MAS se kažejo še močnejše korelacije (r = 0,82, p < 0,05), torej približ-
no 67% pojasnjene variance. Na slovenskem vzorcu (Knez, 2017) se je med
skupnim rezultatom na Vprašalniku teorije uma za starše in skupnim rezulta-
tom na vedenjskih nalogah teorije uma pokazala zmerna pozitivna poveza-
nost (r = 0,46, p < 0,00).
Konstruktno veljavna mera teorije uma bi morala biti povezana tudi s sta-
rostjo. Skupni rezultati na vedenjskih nalogah teorije uma so bili povezani s
starostjo otrok na vzorcu brez posebnosti v razvoju. Rezultati so pokazali moč-
no pozitivno povezanost med obema merama (r = 0,66, p < 0,01), kar pomeni,
da starost pojasnil približno 44% variance v rezultatih vedenjskih nalog. Tudi
na slovenskem vzorcu (Knez, 2017) se je med skupnim rezultatom na vedenj-
skih nalogah in starostjo otrok pokazala močna pozitivna povezanost (r = 0,70,
p < 0,00).
Deskriptivni in normativni podatki (ZDA in Slovenija)
Težavnost postavk. Težavnost vsake naloge (postavke) je bila za MAS vzorec
ocenjena s prvotno različico Vedenjskih nalog teorije uma. Prvotna različi-
ca je bila ovrednotena glede na test-retest zanesljivost in notranjo skladnost
(Hutchins, Prelock in Chace, 2008) in nato spremenjena na podlagi izboljšanja
zanesljivosti naloge. Besedilo izvirne različice in sedanje različice je identično,
razen za tri postavke, ki so bili spremenjene ali izpuščene. Težavnost naloge, ki
je bila vsebinsko predelana (tj. naloga D), ni na voljo za MAS vzorec.
Težavnost vsake naloge je bila za vzorec otrok brez posebnosti v razvoju
ocenjena z uporabo originalnih in spremenjenih različic baterije nalog. Za to
analizo je bilo treba ustvariti starostno ujemajoč vzorec otrok brez posebno-
sti v razvoju. Tako je bil za naslednje analize uporabljen podvzorec 39 otrok
brez posebnosti v razvoju od 4 do 12 let (M = 7,8). V slovenski raziskavi smo
za analizo indeksa težavnosti uporabili vzorec 127 otrok starih med 3 in 6 let
(M = 4,5).
Indeks težavnosti vsake postavke je predstavljen v tabeli 1. Ti podatki ka-
žejo, da so naloge razvrščene v splošno naraščajočem zaporedju težavnosti.
vedenjske naloge teorije uma
Kriterijska veljavnost. Konstruktno veljavna mera teorije uma, merjena na
podlagi otrokove uspešnosti pri vedenjskih nalogah, naj bi se pozitivno po-
vezovala z rezultati na vprašalniku teorije uma (ToMI). Spearmanov rho (ker
so rezultati na vedenjskih nalogah razvrščeni ordinalno) za vzorec otrok brez
posebnosti v razvoju, je pokazal znatno pozitivno povezanost (r = 0,66, p <
0,05), torej varianca rezultatov na vprašalniku teorije uma (ToMI) pojasni prib-
ližno 44 % variance rezultatov otrok na vedenjskih nalogah teorije uma. Za
vzorec MAS se kažejo še močnejše korelacije (r = 0,82, p < 0,05), torej približ-
no 67% pojasnjene variance. Na slovenskem vzorcu (Knez, 2017) se je med
skupnim rezultatom na Vprašalniku teorije uma za starše in skupnim rezulta-
tom na vedenjskih nalogah teorije uma pokazala zmerna pozitivna poveza-
nost (r = 0,46, p < 0,00).
Konstruktno veljavna mera teorije uma bi morala biti povezana tudi s sta-
rostjo. Skupni rezultati na vedenjskih nalogah teorije uma so bili povezani s
starostjo otrok na vzorcu brez posebnosti v razvoju. Rezultati so pokazali moč-
no pozitivno povezanost med obema merama (r = 0,66, p < 0,01), kar pomeni,
da starost pojasnil približno 44% variance v rezultatih vedenjskih nalog. Tudi
na slovenskem vzorcu (Knez, 2017) se je med skupnim rezultatom na vedenj-
skih nalogah in starostjo otrok pokazala močna pozitivna povezanost (r = 0,70,
p < 0,00).
Deskriptivni in normativni podatki (ZDA in Slovenija)
Težavnost postavk. Težavnost vsake naloge (postavke) je bila za MAS vzorec
ocenjena s prvotno različico Vedenjskih nalog teorije uma. Prvotna različi-
ca je bila ovrednotena glede na test-retest zanesljivost in notranjo skladnost
(Hutchins, Prelock in Chace, 2008) in nato spremenjena na podlagi izboljšanja
zanesljivosti naloge. Besedilo izvirne različice in sedanje različice je identično,
razen za tri postavke, ki so bili spremenjene ali izpuščene. Težavnost naloge, ki
je bila vsebinsko predelana (tj. naloga D), ni na voljo za MAS vzorec.
Težavnost vsake naloge je bila za vzorec otrok brez posebnosti v razvoju
ocenjena z uporabo originalnih in spremenjenih različic baterije nalog. Za to
analizo je bilo treba ustvariti starostno ujemajoč vzorec otrok brez posebno-
sti v razvoju. Tako je bil za naslednje analize uporabljen podvzorec 39 otrok
brez posebnosti v razvoju od 4 do 12 let (M = 7,8). V slovenski raziskavi smo
za analizo indeksa težavnosti uporabili vzorec 127 otrok starih med 3 in 6 let
(M = 4,5).
Indeks težavnosti vsake postavke je predstavljen v tabeli 1. Ti podatki ka-
žejo, da so naloge razvrščene v splošno naraščajočem zaporedju težavnosti.
vedenjske naloge teorije uma