Page 29 - Tiffany L. Hutchins, Patricia A. Prelock, Nika Knez in Maša Vidmar. 2020. Vedenjske naloge teorije uma: priročnik in naloge. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 29
nosti v razvoju. Norme so bile določene s pregledom deleža pravilnih in 29
napačnih odgovorov glede na starost. Natančneje, za vsako postavko je bila
določena starost, nad katero je vsaj 80 % (tj. 80 – 100 %) otrok iz vzorca pravil-
no rešilo nalogo.

Kot je prikazano v tabeli 4, ta kriterij ni bil dosežen za dve postavki na Ve-
denjskih nalogah teorije uma (tj. testni vprašanji 12 in 13). Po pregledu postavk
pa to ni presenetljivo, saj sta ti dve postavki med težjimi v smislu zahtev de-
lovnega spomina, uporabljen pa je tudi relativno zapleten jezik. Pri testnih
vprašanjih 12 in 13 je dodanih tudi veliko kontrolnih spominskih vprašanj. Po-
sledično je preprosto več možnosti, da ju otrok ne reši pravilno v primerjavi z
mnogimi drugimi postavkami v bateriji nalog. Verjetno je to razlog za neuspe-
šnost pri teh nalogah tudi pri starejših otrocih (npr. 8, 9, 10 let), kar onemogo-
ča izračun norm. Ugotovili smo, da ko ta vprašanja niso bila uspešno rešena
(tudi pri starejših otrocih brez motenj v razvoju), je bila to po navadi posledica
napak na kontrolnih spominskih vprašanjih. Interpretacija vzorcev dosežkov
za vse postavke, vključno s tistimi, za katere norme ni bilo mogoče določiti, je
predstavljena v naslednjem poglavju.

V tabeli 5 so prikazane slovenske preliminarne norme za otroke od 3. do 6.
leta starosti v obliki percentilov za polletni starostni razmak (Knez, 2017), iz ka-
terih lahko razberemo pomembnost posameznikovega skupnega rezultata na
vedenjskih nalogah, glede na to, koliko odstotkov otrok iz njegove referenčne
skupine je doseglo nižji (ali višji) rezultat.

Tabela 5: Vedenjske naloge teorije uma – predhodne slovenske norme

iz leta 2017.

Percentili 3;0 – 3;5 3;6 – 3;11 Starost v letih in mesecih 5;0 – 5;5 5;6 – 5;11
8 10 4;0 – 4;5 4;6 – 4;11 14 15
95 8 10 11 12 14 14
90 6 7 11 11 12 12
75 6 6 9 10 9 11
50 4 5 79 8 10
25 2 3 68 6 8
10 2 3 56 5 7
5 21 21 43 22 21
N 21 21

Interpretacija

Pri razlagi rezultatov na Vedenjskih nalogah teorije uma, se je pomembno za-
vedati, da lahko na uspešnost otroka vplivajo tudi drugi dejavniki, ki niso ne-

vedenjske naloge teorije uma
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34