Page 23 - Tiffany L. Hutchins, Patricia A. Prelock, Nika Knez in Maša Vidmar. 2020. Vedenjske naloge teorije uma: priročnik in naloge. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 23
kriterijih iz Diagnostičnega in statističnega priročnika za duševne motnje 23
– četrta izdaja (DSM-IV; American Psychiatric Association, 1994). Otroci so so-
delovali v dveh študijah, katerih namen je bil oceniti učinke socialno-pragma-
tičnih intervencij za reševanje temeljnih primanjkljajev MAS. Te študije so bile
vzdolžne, vendar so bili vsi podatki, vključeni v pričujočo raziskavo, pridoblje-
ni pred intervencijo in odražajo izhodiščno delovanje posameznika. Diagnoze
so bile postavljene med 22. mesecem in 8. letom starosti s strani razvojnih pe-
diatrov, pediatričnih psihiatrov ali psihologov z izkušnjami pri diagnozi otrok
z avtizmom. Za potrditev diagnoz MAS udeležencev je bil uporabljen Načrt di-
agnostičnega opazovanja avtizma (The Autism Diagnostic Observation Sche-
dule – ADOS; Lord, Rutter, DiLavore in Risi, 1999). Verbalne sposobnosti otrok
so bile različne; ocenili so jih na podlagi zgodovine posameznika in Peabody
slikovnega besednega testa - tretja izdaja (PPVT-III; Dunn in Dunn, 1997).
ZDA. Vzorec otrok brez posebnosti v razvoju. Vzorec je zajemal 55 otrok brez
posebnosti v razvoju (25 deklic, 30 dečkov), starih od 2 do 12 let (M = 5,6). Otroci
so sodelovali v dveh ločenih presečnih študijah. Ena študija je bila validacijska
študija Vprašalnika teorije uma (ToMI), druga pa študija o sledenju pogleda,
kjer so otroke brez posebnosti v razvoju primerjali s skupino otrok z diagnozo
MAS. Otroci brez posebnosti v razvoju so bili identificirani na podlagi poroča-
nja s strani staršev in njihovih odgovorov na vprašalniku, ki je bil zasnovan za
preverjanje različnih kliničnih stanj (kot so motnje vida, sluha ali govora ali psi-
hiatrične motnje). Vključeni so bili le starši, ki so poročali o odsotnosti kakršne-
ga koli stanja oz. skrbi za kakršno koli stanje.
Slovenija. Vzorec otrok, vključenih v vrtec. Vzorec je zajemal 132 otrok (62 de-
klic, 70 dečkov), starih od 2,3 do 6,5 let (M = 4,5; SD = 0,9). Otroci so sodelovali v
validacijski študiji Vprašalnika teorije uma za starše (ToMI-2), ki je bil preveden
in prirejen za slovensko populacijo. Otroke, ki so bili testirani z vedenjskimi na-
logami, smo izbrali na podlagi privolitve staršev, ki so reševali Vprašalnik teo-
rije uma, in na podlagi tega, ali so bili otroci na dan testiranja prisotni v vrtcu
in ali so kazali motiviranost za sodelovanje. Vzorec z vedenjskimi nalogami te-
stiranih otrok smo glede na starost združili v kategorije. Za otroke v starosti od
3 do 6 let smo za oblikovanje kategorij uporabili 6 mesečni interval. Otroke, ki
so bili stari manj kot 3 leta, in otroke, stare 6 let in več, smo združili v dve doda-
tni kategoriji. V raziskavo smo vključili otroke in njihove starše iz devetih slo-
venskih vrtcev, natančneje iz dveh vrtcev v Podravski regiji in sedmih vrtcev v
Savinjski regiji. Najprej smo k sodelovanju povabili vrtce, po potrditvi v vklju-
čitev v raziskavo s strani ravnateljev, pa so ti k raziskavi povabili še starše in nji-
hove otroke.
vedenjske naloge teorije uma
– četrta izdaja (DSM-IV; American Psychiatric Association, 1994). Otroci so so-
delovali v dveh študijah, katerih namen je bil oceniti učinke socialno-pragma-
tičnih intervencij za reševanje temeljnih primanjkljajev MAS. Te študije so bile
vzdolžne, vendar so bili vsi podatki, vključeni v pričujočo raziskavo, pridoblje-
ni pred intervencijo in odražajo izhodiščno delovanje posameznika. Diagnoze
so bile postavljene med 22. mesecem in 8. letom starosti s strani razvojnih pe-
diatrov, pediatričnih psihiatrov ali psihologov z izkušnjami pri diagnozi otrok
z avtizmom. Za potrditev diagnoz MAS udeležencev je bil uporabljen Načrt di-
agnostičnega opazovanja avtizma (The Autism Diagnostic Observation Sche-
dule – ADOS; Lord, Rutter, DiLavore in Risi, 1999). Verbalne sposobnosti otrok
so bile različne; ocenili so jih na podlagi zgodovine posameznika in Peabody
slikovnega besednega testa - tretja izdaja (PPVT-III; Dunn in Dunn, 1997).
ZDA. Vzorec otrok brez posebnosti v razvoju. Vzorec je zajemal 55 otrok brez
posebnosti v razvoju (25 deklic, 30 dečkov), starih od 2 do 12 let (M = 5,6). Otroci
so sodelovali v dveh ločenih presečnih študijah. Ena študija je bila validacijska
študija Vprašalnika teorije uma (ToMI), druga pa študija o sledenju pogleda,
kjer so otroke brez posebnosti v razvoju primerjali s skupino otrok z diagnozo
MAS. Otroci brez posebnosti v razvoju so bili identificirani na podlagi poroča-
nja s strani staršev in njihovih odgovorov na vprašalniku, ki je bil zasnovan za
preverjanje različnih kliničnih stanj (kot so motnje vida, sluha ali govora ali psi-
hiatrične motnje). Vključeni so bili le starši, ki so poročali o odsotnosti kakršne-
ga koli stanja oz. skrbi za kakršno koli stanje.
Slovenija. Vzorec otrok, vključenih v vrtec. Vzorec je zajemal 132 otrok (62 de-
klic, 70 dečkov), starih od 2,3 do 6,5 let (M = 4,5; SD = 0,9). Otroci so sodelovali v
validacijski študiji Vprašalnika teorije uma za starše (ToMI-2), ki je bil preveden
in prirejen za slovensko populacijo. Otroke, ki so bili testirani z vedenjskimi na-
logami, smo izbrali na podlagi privolitve staršev, ki so reševali Vprašalnik teo-
rije uma, in na podlagi tega, ali so bili otroci na dan testiranja prisotni v vrtcu
in ali so kazali motiviranost za sodelovanje. Vzorec z vedenjskimi nalogami te-
stiranih otrok smo glede na starost združili v kategorije. Za otroke v starosti od
3 do 6 let smo za oblikovanje kategorij uporabili 6 mesečni interval. Otroke, ki
so bili stari manj kot 3 leta, in otroke, stare 6 let in več, smo združili v dve doda-
tni kategoriji. V raziskavo smo vključili otroke in njihove starše iz devetih slo-
venskih vrtcev, natančneje iz dveh vrtcev v Podravski regiji in sedmih vrtcev v
Savinjski regiji. Najprej smo k sodelovanju povabili vrtce, po potrditvi v vklju-
čitev v raziskavo s strani ravnateljev, pa so ti k raziskavi povabili še starše in nji-
hove otroke.
vedenjske naloge teorije uma