Page 18 - Tiffany L. Hutchins, Patricia A. Prelock, Nika Knez in Maša Vidmar. 2020. Vedenjske naloge teorije uma: priročnik in naloge. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 18
– TV 10: Napačna prepričanja (sklepanje o prepričanju v kontekstu nepri-
čakovane spremembe lokacije)
Napredna razvojna raven teorija uma
NALOGA G: Naloga čustev na podlagi prepričanja in stvarnosti ter naloga čustev
drugega reda (The Belief- and Reality-Based Emotion and Second Order Emo-
tion Task; Hadwin idr., 1996) je namenjena oceni razumevanja, da prepričanja,
pa tudi dogodki, ki so v nasprotju s prepričanji, lahko sprožijo čustva. Ta nalo-
ga vključuje tudi nalogo čustev drugega reda, za oceno otrokovega razumeva-
nja, da lahko opazovalec napačno sklepa o čustveni reakciji opazovane osebe,
ki temelji na napačnem prepričanju o tem, kaj si opazovana oseba želi. To do-
daja še eno stopnjo zahtevnosti in zahteva rekurzivno mišljenje (npr. mišljenje
o tem, kaj nekdo misli o čustvih/željah nekoga drugega). Pri tej nalogi je mo-
goče zbrati tri točke.
– TV 11: Čustva na podlagi prepričanja (sklepanje, da prepričanja lahko
18 sprožijo čustva)
– TV 12: Čustva na podlagi stvarnosti (sklepanje o čustvih v kontekstu ak-
tualnih dogodkov)
– TV 13: Čustva drugega reda (sklepanje, da ljudje razmišljajo o čustvih
drugih ljudi)
NALOGA H: Naloga neskladja med sporočilom in željo (The Message-Desire Di-
screpant Task; Mitchell, Saltmarsh in Russell, 1997) je namenjena oceni sposob-
nosti sklepanja o prepričanjih drugega, pri interpretaciji podane želje v konte-
kstu spremembe lokacije (tj. napačno prepričanje). Ta naloga je bila izbrana,
ker predstavlja izrazito plat teorije uma, poleg tega pa prinaša prednost pred
ostalimi nalogami (npr. pred bolj tradicionalnim Smarties preizkusom zavaja-
joče škatle), saj se izogne napačnim odzivom, zaradi preveč dobesedne raz-
lage testnega vprašanja (Fodor, 1992; Mitchell idr., 1997). Pri nalogi je mogoče
zbrati eno točko.
– TV 14: Neskladje med sporočilom in željo (sklepanje o prepričanjih
drugih, pri interpretaciji podane želje)
NALOGA I: Naloga napačnih prepričanj drugega reda (A Second-Order False Be-
lief Task; Silliman idr., 2003; prvotno prilagojena po Sullivan, Zaitchik in Tager-
Flusberg, 1994) je namenjena za oceno znanja o napačnih prepričanjih druge-
ga reda. Ta naloga se smatra kot najbolj zahtevna preizkušnja med vedenjskimi
nalogami teorije uma. Poleg kompleksnega rekurzivnega mišljenja (mišljenje
o tem, kaj nekdo misli o tem, kar misli neka oseba), vsebuje tudi elemente na-
pačnih prepričanj. Pri nalogi je mogoče zbrati eno točko.
vedenjske naloge teorije uma: priročnik in naloge
čakovane spremembe lokacije)
Napredna razvojna raven teorija uma
NALOGA G: Naloga čustev na podlagi prepričanja in stvarnosti ter naloga čustev
drugega reda (The Belief- and Reality-Based Emotion and Second Order Emo-
tion Task; Hadwin idr., 1996) je namenjena oceni razumevanja, da prepričanja,
pa tudi dogodki, ki so v nasprotju s prepričanji, lahko sprožijo čustva. Ta nalo-
ga vključuje tudi nalogo čustev drugega reda, za oceno otrokovega razumeva-
nja, da lahko opazovalec napačno sklepa o čustveni reakciji opazovane osebe,
ki temelji na napačnem prepričanju o tem, kaj si opazovana oseba želi. To do-
daja še eno stopnjo zahtevnosti in zahteva rekurzivno mišljenje (npr. mišljenje
o tem, kaj nekdo misli o čustvih/željah nekoga drugega). Pri tej nalogi je mo-
goče zbrati tri točke.
– TV 11: Čustva na podlagi prepričanja (sklepanje, da prepričanja lahko
18 sprožijo čustva)
– TV 12: Čustva na podlagi stvarnosti (sklepanje o čustvih v kontekstu ak-
tualnih dogodkov)
– TV 13: Čustva drugega reda (sklepanje, da ljudje razmišljajo o čustvih
drugih ljudi)
NALOGA H: Naloga neskladja med sporočilom in željo (The Message-Desire Di-
screpant Task; Mitchell, Saltmarsh in Russell, 1997) je namenjena oceni sposob-
nosti sklepanja o prepričanjih drugega, pri interpretaciji podane želje v konte-
kstu spremembe lokacije (tj. napačno prepričanje). Ta naloga je bila izbrana,
ker predstavlja izrazito plat teorije uma, poleg tega pa prinaša prednost pred
ostalimi nalogami (npr. pred bolj tradicionalnim Smarties preizkusom zavaja-
joče škatle), saj se izogne napačnim odzivom, zaradi preveč dobesedne raz-
lage testnega vprašanja (Fodor, 1992; Mitchell idr., 1997). Pri nalogi je mogoče
zbrati eno točko.
– TV 14: Neskladje med sporočilom in željo (sklepanje o prepričanjih
drugih, pri interpretaciji podane želje)
NALOGA I: Naloga napačnih prepričanj drugega reda (A Second-Order False Be-
lief Task; Silliman idr., 2003; prvotno prilagojena po Sullivan, Zaitchik in Tager-
Flusberg, 1994) je namenjena za oceno znanja o napačnih prepričanjih druge-
ga reda. Ta naloga se smatra kot najbolj zahtevna preizkušnja med vedenjskimi
nalogami teorije uma. Poleg kompleksnega rekurzivnega mišljenja (mišljenje
o tem, kaj nekdo misli o tem, kar misli neka oseba), vsebuje tudi elemente na-
pačnih prepričanj. Pri nalogi je mogoče zbrati eno točko.
vedenjske naloge teorije uma: priročnik in naloge