Page 62 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: mednarodni vidiki vzgoje in izobraževanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2020. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 62
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: mednarodni vidki vzgoje in izobr aževanja
temeljijo na zagotavljanju pogojev visoke ravni fleksibilnega vzgojno-izobra-
ževalnega procesa v vrtcu, sodelovanju s starši in lokalno skupnostjo, zago-
tavljanju kontinuitete v vzgoji in izobraževanju, odprtosti za kontinuirano
učenje in pripravljenosti za izboljšanje prakse (prav tam, str. 12). V ospred-
ju vzgojno-izobraževalne dejavnosti je spodbujanje popolnega in zdrave-
ga razvoja otroka ter razvoja vseh področij otrokove osebnosti: fizične, ču-
stvene, socialne, intelektualne, moralne in duhovne, primerno otrokovim
razvojnim možnostim. Predšolska ustanova temelji na humanistično-ra-
zvojnem konceptu, ki ga sestavljajo: a) ideja humanizma (otrok je vrednota
sama po sebi), b) spoznanje o posebnih značilnostih in zakonitostih otro-
kovega razvoja ter spoznavanje o človekovem razvoju kot celoti, c) spozna-
nje o značilnostih izvendružinske vzgoje predšolskih otrok. V vrtcu so za-
posleni vzgojitelji predšolskih otrok (6. stopnja – prvostupnik predšolske
vzgoje in 7. stopnja – magister zgodnje in predšolske vzgoje). Poklic vzgo-
jiteljice predšolskih otrok – pomočnice vzgojiteljice ne obstaja. V vrtcu sta
ravno tako zaposlena ravnatelj in svetovalna oziroma strokovno-razvojna
služba, kar je odvisno od velikosti vrtca. Starši lahko vpišejo otroka po do-
plolnjenem letu starosti (obstajajo vrtci, ki lahko sprejmejo otroke po do-
polnjenem šestem mesecu starosti, kar je predpisano z Zakonom8, morajo
pa izpolnjevati posebne pogoje). V vrtcih se ravno tako, poleg rednega pro-
grama in smernic iz kurikuluma, izvajajo še posebne oblike vzgojno-izo-
braževalnega dela po alternativnih programih Montessori, Waldorf, Ko-
rak za korakom, pedagogike Agazzi, verskega programa Kateheza dobrega
pastirja in ostali programi, prilagojeni potrebam otrok in staršev. Po po-
datkih Državnega statističnega urada Republike Hrvaške9 je bilo v šolskem
letu 2017/18 v vrtce vpisanih 139 228 otrok, kar je približno 58 % vpisanih
predšolskih otrok v celotni državi. V odstotkih izstopajo glavno mesto Za-
greb z vpisanimi 82 % otrok predšolskega obdobja ter mesta in občine z viš-
jo stopnjo zaposlenosti. V manjših občinah je število vpisanih otrok veliko
nižje od povprečja.
Predšolska vzgoja v Srbiji
Predšolska vzgoja in izobraževanje v Srbiji se izvajata na podlagi Zakona
o osnovah sistema izobraževanja in vzgoje (splošni zakon) (2017), Zakona
8 Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju (NN 10/97, 107/07, 94/13,) 3. člen, Pre-
dškolski odgoj organizira se i provodi za djecu od navršenih 6 mjeseci života do po-
laska u osnovnu školu.
9 Stat. letop. Republike Hrvatske 2018., str. 483.
62
temeljijo na zagotavljanju pogojev visoke ravni fleksibilnega vzgojno-izobra-
ževalnega procesa v vrtcu, sodelovanju s starši in lokalno skupnostjo, zago-
tavljanju kontinuitete v vzgoji in izobraževanju, odprtosti za kontinuirano
učenje in pripravljenosti za izboljšanje prakse (prav tam, str. 12). V ospred-
ju vzgojno-izobraževalne dejavnosti je spodbujanje popolnega in zdrave-
ga razvoja otroka ter razvoja vseh področij otrokove osebnosti: fizične, ču-
stvene, socialne, intelektualne, moralne in duhovne, primerno otrokovim
razvojnim možnostim. Predšolska ustanova temelji na humanistično-ra-
zvojnem konceptu, ki ga sestavljajo: a) ideja humanizma (otrok je vrednota
sama po sebi), b) spoznanje o posebnih značilnostih in zakonitostih otro-
kovega razvoja ter spoznavanje o človekovem razvoju kot celoti, c) spozna-
nje o značilnostih izvendružinske vzgoje predšolskih otrok. V vrtcu so za-
posleni vzgojitelji predšolskih otrok (6. stopnja – prvostupnik predšolske
vzgoje in 7. stopnja – magister zgodnje in predšolske vzgoje). Poklic vzgo-
jiteljice predšolskih otrok – pomočnice vzgojiteljice ne obstaja. V vrtcu sta
ravno tako zaposlena ravnatelj in svetovalna oziroma strokovno-razvojna
služba, kar je odvisno od velikosti vrtca. Starši lahko vpišejo otroka po do-
plolnjenem letu starosti (obstajajo vrtci, ki lahko sprejmejo otroke po do-
polnjenem šestem mesecu starosti, kar je predpisano z Zakonom8, morajo
pa izpolnjevati posebne pogoje). V vrtcih se ravno tako, poleg rednega pro-
grama in smernic iz kurikuluma, izvajajo še posebne oblike vzgojno-izo-
braževalnega dela po alternativnih programih Montessori, Waldorf, Ko-
rak za korakom, pedagogike Agazzi, verskega programa Kateheza dobrega
pastirja in ostali programi, prilagojeni potrebam otrok in staršev. Po po-
datkih Državnega statističnega urada Republike Hrvaške9 je bilo v šolskem
letu 2017/18 v vrtce vpisanih 139 228 otrok, kar je približno 58 % vpisanih
predšolskih otrok v celotni državi. V odstotkih izstopajo glavno mesto Za-
greb z vpisanimi 82 % otrok predšolskega obdobja ter mesta in občine z viš-
jo stopnjo zaposlenosti. V manjših občinah je število vpisanih otrok veliko
nižje od povprečja.
Predšolska vzgoja v Srbiji
Predšolska vzgoja in izobraževanje v Srbiji se izvajata na podlagi Zakona
o osnovah sistema izobraževanja in vzgoje (splošni zakon) (2017), Zakona
8 Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju (NN 10/97, 107/07, 94/13,) 3. člen, Pre-
dškolski odgoj organizira se i provodi za djecu od navršenih 6 mjeseci života do po-
laska u osnovnu školu.
9 Stat. letop. Republike Hrvatske 2018., str. 483.
62