Page 64 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: mednarodni vidiki vzgoje in izobraževanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2020. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 64
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: mednarodni vidki vzgoje in izobr aževanja

no-razvojnega programa in razčlenjene vzgojno-izobraževalne cilje, nalo-
ge vzgojitelja in vrste dejavnosti, ki jih lahko vzgojitelj izbira in dopolnjuje
v soglasju s potrebami, interesi in zmožnostmi otrok.

Predšolska vzgoja v Bosni in Hercegovini
V Bosni in Hercegovini sta predšolska vzgoja in izobraževanje zelo kom-
pleksni, kakor tudi osnovno šolstvo in nadaljnje izobraževanje. Namreč,
pristojnosti za vzgojo in izobraževanje imajo posamezne pokrajine, ki jih je
deset, ter še okrožji Republika Srbska in Brčko. Za izobraževanje je pristoj-
nih kar trinajst ministrstev, Agencija za predšolsko, osnovno- in srednje-
šolsko izobraževanje, Oddelek za izobraževanje Vlade okrožja Brčko BiH,
devet pedagoških zavodov pri Federaciji BiH, Republiki Srbski in okrožju
Brčko. Okvirni zakon za predšolsko vzgojo in izobraževanje je parlament
sprejel leta 2007, vse pokrajine pa naj bi predšolsko dejavnost uskladile s
sprejetim Zakonom, kar pa se, žal, ne odvija najbolj uspešno. Po številu ot-
rok, ki so zajeti v organizirano predšolsko vzgojo in izobraževanje, je Bosna
in Hercegovina na zadnjem mestu na evropski celini, poročajo iz organi-
zacije v Alternativnem poročilu o stanju otrokovih pravic v Bosni in Her-
cegovini10. Celo tisto obvezno leto pred vstopom v šolo je za precej otrok
nedostopno (oddaljenost, socialne in ekonomske razmere v družini, neza-
poslenost staršev). Glede na dejstvo, da zakoni za predšolsko vzgojo in iz-
obraževanje niso sprejeti na celotnem področju BiH, so nekateri otroci v
podrejenem položaju ter nepravično in neenako obravnavani. Svet minis-
trov BiH je leta 2017 sprejel Odločbo o sprejemu Platforme za razvoj pred-
šolske vzgoje in izobraževanja v BiH 2017–2022 (Sl. glasnik BiH 2/18). Pred-
log za sprejem Platforme je podalo Ministrstvo za civilne posle Bosne in
Hercegovine. Iz dokumenta smo povzeli načela: načelo največjega interesa
za otroka, načelo enakih pravic in nediskriminacije, načelo demokratičnos-
ti in pluralizma, humanistično razvojno načelo, načelo partnerstva in sode-
lovanja, načelo medsektorskega sodelovanja in multidisciplinarnosti, načelo
poklicne avtonomije in odgovornosti. Poleg načel so v dokumentu zapisa-
ni tudi strateški cilji za predšolsko vzgojo in izobraževanje ter »paketi de-
javnosti«, s pomočjo katerih naj bi sledile izboljšave na področju vzgoje in
izobraževanja predšolskih otrok v BiH: povečati število otrok v predšol-
ski vzgoji in izobraževanju (pregledati trenutno stanje, analizirati človeške
vire/zaposlene, urediti bazo podatkov, zagotoviti finančna sredstva, obliko-

10 Alternativno poročilo, ki sta ga izdali UNICEF BiH, Naša djeca – udruženje za ost-
varivanje prava djeteta in Mreža nevladinih organizacija Snažniji glas za djecu, 2018.

64
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69