Page 58 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: mednarodni vidiki vzgoje in izobraževanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2020. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 58
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: mednarodni vidki vzgoje in izobr aževanja
revščini. Vse evropske države so sprejele smernice o predšolski vzgoji in
varstvu, a dostopnost je dejavnik, ki se razlikuje od države do države. Pri-
poročila Sveta Evrope, 2019: kurikulum: holistični, prilagodljiv, zahteva so-
delovanje, redno izboljševati/pregledovati (revidirati). Dostop: razpoložljivo,
cenovno dostopno za vse, spodbujati sodelovanje, krepiti vključevanje raz-
ličnosti. Kader: strokoven in dobro usposobljen, vodstvo, ugodni delovni po-
goji – podpora. Vrednotenje in spremljanje: redno in pregledno; najboljša
korist za otroka; učinkovita uporaba za razvoj politike. Upravljanje in finan-
ciranje: usklajena zakonodaja in odgovornost; sodelovanje; doseganje uni-
verzalne pravne upravičenosti.4 Nekatere mednarodne raziskave (OECD5 in
IEA6) ugotavljajo, da so otroci in mladostniki, ki so obiskovali vrtce, dose-
gali boljše rezultate pri pismenosti in matematičnih nalogah, zato je treba
ustvarjati visokokakovostne programe na zgodnji in predšolski ravni. Da
bi videli, kako je za predšolsko raven poskrbljeno v naštetih državah, smo
izvedli deskriptivno primerjalno analizo in jo prikazali v prispevku. Pred-
šolska vzgoja in izobraževanje imata pomembno vlogo na nacionalni rav-
ni in sta del celotne politike vzgoje in izobraževanja. Na podlagi dostopnih
virov smo pregledali in analizirali zakonodajna in programska izhodišča v
Republiki Sloveniji, na Hrvaškem, v Srbiji in BiH, kurikule za vrtce ter izo-
braževalne programe vzgojiteljev na izbranih univerzah.
Namen raziskave
V prispevku smo prikazali analizo stanja na področju zgodnje in predšol-
ske vzgoje v državah po osamosvojitvi, ki so bile nekdaj del skupne fede-
racije. Namen preglednega članka je bil analizirati in ugotoviti podobno-
sti in razlike, prednosti in primanjkljaje v vzgojno-izobraževalnih sistemih
na predšolski ravni v Sloveniji in Hrvaški (EU) in tretjih državah, Bosni
in Hercegovini ter Srbiji. Zanimala sta nas kakovost in zagotavljanje opti-
malnih pogojev za razvoj otroka v zgodnjem otroštvu v naštetih državah.
V članku smo prikazali pregled in analizo zakonodajnih in programskih
4 Priporočilo Sveta Evrope, 2019: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-
7976-2019-INIT/sl/pdf.
5 OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development) mednarodna
organizacija, ki skrbi za gospodarsko sodelovanje in razvoj na svetovni ravni.
6 IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement)
je mednarodno združenje za vrednotenje izobraževalnih dosežkov in mednarod-
no združenje nacionalnih raziskovalnih institucij, vladnih raziskovalnih agencij,
znanstvenikov in analitikov, ki se ukvarjajo z raziskavami, razumevanjem in iz-
boljšanjem izobraževanja po vsem svetu.
58
revščini. Vse evropske države so sprejele smernice o predšolski vzgoji in
varstvu, a dostopnost je dejavnik, ki se razlikuje od države do države. Pri-
poročila Sveta Evrope, 2019: kurikulum: holistični, prilagodljiv, zahteva so-
delovanje, redno izboljševati/pregledovati (revidirati). Dostop: razpoložljivo,
cenovno dostopno za vse, spodbujati sodelovanje, krepiti vključevanje raz-
ličnosti. Kader: strokoven in dobro usposobljen, vodstvo, ugodni delovni po-
goji – podpora. Vrednotenje in spremljanje: redno in pregledno; najboljša
korist za otroka; učinkovita uporaba za razvoj politike. Upravljanje in finan-
ciranje: usklajena zakonodaja in odgovornost; sodelovanje; doseganje uni-
verzalne pravne upravičenosti.4 Nekatere mednarodne raziskave (OECD5 in
IEA6) ugotavljajo, da so otroci in mladostniki, ki so obiskovali vrtce, dose-
gali boljše rezultate pri pismenosti in matematičnih nalogah, zato je treba
ustvarjati visokokakovostne programe na zgodnji in predšolski ravni. Da
bi videli, kako je za predšolsko raven poskrbljeno v naštetih državah, smo
izvedli deskriptivno primerjalno analizo in jo prikazali v prispevku. Pred-
šolska vzgoja in izobraževanje imata pomembno vlogo na nacionalni rav-
ni in sta del celotne politike vzgoje in izobraževanja. Na podlagi dostopnih
virov smo pregledali in analizirali zakonodajna in programska izhodišča v
Republiki Sloveniji, na Hrvaškem, v Srbiji in BiH, kurikule za vrtce ter izo-
braževalne programe vzgojiteljev na izbranih univerzah.
Namen raziskave
V prispevku smo prikazali analizo stanja na področju zgodnje in predšol-
ske vzgoje v državah po osamosvojitvi, ki so bile nekdaj del skupne fede-
racije. Namen preglednega članka je bil analizirati in ugotoviti podobno-
sti in razlike, prednosti in primanjkljaje v vzgojno-izobraževalnih sistemih
na predšolski ravni v Sloveniji in Hrvaški (EU) in tretjih državah, Bosni
in Hercegovini ter Srbiji. Zanimala sta nas kakovost in zagotavljanje opti-
malnih pogojev za razvoj otroka v zgodnjem otroštvu v naštetih državah.
V članku smo prikazali pregled in analizo zakonodajnih in programskih
4 Priporočilo Sveta Evrope, 2019: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-
7976-2019-INIT/sl/pdf.
5 OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development) mednarodna
organizacija, ki skrbi za gospodarsko sodelovanje in razvoj na svetovni ravni.
6 IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement)
je mednarodno združenje za vrednotenje izobraževalnih dosežkov in mednarod-
no združenje nacionalnih raziskovalnih institucij, vladnih raziskovalnih agencij,
znanstvenikov in analitikov, ki se ukvarjajo z raziskavami, razumevanjem in iz-
boljšanjem izobraževanja po vsem svetu.
58