Page 365 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: mednarodni vidiki vzgoje in izobraževanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2020. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 365
povzetki ■ summaries

mer narava zapisanih asociacij kaže površinsko poznavanje preučevanega
pojma. Kaže se v pojmovanju nadarjenega učenca kot absolutno uspešne-
ga na določenih področjih učenja, kar predstavlja skrajni pol na kontinuu-
mu heterogenosti značilnosti nadarjenih. Le v sledeh se pojavljajo še dru-
ge psihosocialne značilnosti, vse do pola značilnosti dvojno izjemnih ali
učno neuspešnih nadarjenih učencev; nekatera področja delovanja, na ka-
terih se prav tako (lahko) razvija nadarjenost (npr. družboslovje, humani-
stika, naravoslovje), niso omenjena. Analiza asociacij na pojem izobraže-
vanje nadarjenih po drugi strani kaže prevladovanje semantične kategorije
konkretnih didaktično-metodičnih prilagoditev. Med mlajšimi študenti so
pogosteje zastopane dodatne oblike dela kot med starejšimi, na splošno pa
se asociacije vežejo na pomene v smislu nizanja aktivnih metod dela in di-
ferenciacije, ter na kritičen odnos do obstoječe prakse dela z nadarjenimi v
šoli (pogosteje pri starejših kot mlajših študentih). Rezultati kažejo na smi-
selnost uporabe AGA tehnike za raziskovanje mentalnih reprezentacij štu-
dentov pedagoških smeri v odnosu do študijskih vsebin, ki omogočajo do-
seganje kompetenc za kakovostno strokovno delo z nadarjenimi učenci.
Ključne besede: stališča do nadarjenih, prihodnji učitelji,izobraževanje na-
darjenih, izobraževanje učiteljev, stereotipi o nadarjenih

Mental Representations of Pre-service Teachers towards
Gifted Pupils and Their Education
The paper focuses on identifying the mental representations of students –
prospective teachers – about gifted students and their education, using the
Associative Group Analysis technique (AGA), that has not yet been used in
the field of research in gifted education. Using a cross-sectional research
approach, we identify the meanings that younger (n = 50) and older stu-
dents (n = 50) attribute to the two chosen concepts, assuming that mental
maps significantly shape their value systems and attitudes, facilitate com-
munication, and direct a professional approach or behaviour. The recog-
nized semantic categories of the analysed associations show that mental
representations of the concept of gifted student for participants are primar-
ily psychosocial characteristics of gifted students (e.g. smart, above aver-
age, inquisitive), in school in general or in one or more subject areas, among
which are explicitly listed art, math, and sport. These mental representa-
tions suggest that gifted students are superior in general or in particular
areas of school subjects, whereby the nature of the associations is showing
a superficial knowledge of the concept. This is reflected in the conception
of the gifted student as an absolute achiever in certain areas of learning,

365
   360   361   362   363   364   365   366   367   368   369   370