Page 136 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: mednarodni vidiki vzgoje in izobraževanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2020. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 136
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: mednarodni vidki vzgoje in izobr aževanja

– inovacije in različni reformni posegi v šolo, ki vplivajo na naravo
izobraževalnega okolja (na primer uporaba novih tehnologij, novi
učni načrti)«.
Kot izjemno pomemben oziroma najmočnejši dejavnik, ki vpliva na

razvoj poklicne identitete učitelja, avtorici (Ko Smith v Razdevšek Pučko in
Juričevič, 2010) navajata opazovanje šolske prakse ter prvo leto poučevanja
in intenzivnost teh izkušenj. Zaradi tega je izjemno pomembno ozavesti-
ti in utrditi poklicno naravnanost v prvih letih študija, ko so bodoči učite-
lji najbolj občutljivi in dovzetni za pragmatične nasvete izkušenih učiteljev.

Profesionalni razvoj učitelja začetnika
Profesionalni razvoj učitelja je proces pomembnega vseživljenjskega uče-
nja, ki vključuje učiteljevo osebno, poklicno in socialno dimenzijo. Pome-
ni učiteljevo napredovanje v smeri kritičnega, neodvisnega in odgovorne-
ga odločanja in ravnanja (Javornik Krečič, 2008: 16; Valenčič Zuljan, 2001:
127). Kontinuiran profesionalni razvoj učitelja se začne že z izobraževanjem
na fakulteti, najintenzivnejši pa postane z vstopom v poklic oz. z uvajanjem
v delo. Če učitelj prepozna pomembnost profesionalnega razvoja že v ob-
dobju uvajanja v pedagoški poklic, nadaljuje s stalnim strokovnim izpopol-
njevanjem in nadaljnjim izobraževanjem (Zelena knjiga …, 2001: 15).

Uvajanje v pedagoški poklic (pripravništvo) je torej prvo obdobje v
profesionalnem oz. strokovnem razvoju učitelja in je najbolj občutljivo in
odločilno v učiteljevi (poklicni) socializaciji (Javornik Krečič 2008: 38) ter
hkrati pomemben dejavnik profesionalnega razvoja učitelja začetnika, saj
kontekst uvajanja v poklic in kakovost mentorja vplivata na napredovanje
in profesionalni razvoj učitelja začetnika (Valenčič Zuljan idr., 2007a: 8–9).

Mentor
Mentor kot eden najpomembnejših dejavnikov uvajanja začetnika v pe-
dagoški poklic je zaupanja vreden vodja ali prijatelj ter pozitiven vzornik
(Mass Mentoring Partnership, 2013). Je oseba, ki začetnika vodi, usmerja,
spodbuja, mu daje naloge, ga postavlja pred nove izzive in mu organizira
možnost za pridobivanje izkušenj ter svetuje v delovnih situacijah (Koki,
1997). Po drugi strani mu tudi pomaga, olajša delo in učenje ter ga varu-
je pred napakami in drugimi posledicami neizkušenosti (Valenčič Zuljan
idr., 2007a: 11; Valenčič Zuljan idr., 2007b: 125) ter je model poučevanja
(Puklek Levpušček, 2007: 50).

136
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141