Page 40 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 40
ela 2.5: Okolje šole – glede na tip naselja

V kakšnem okolju se nahaja vaša šola? Odstotek SE
urbanem – gosto naseljenem 12,76 3,33
suburbanem – v predmestju ali na obrobju urbanega 9,71 2,17
v manjšem mestu 13,25 1,54
na vasi 55,1 5,36
na manj naseljenem podeželju 9,18 4,18

Vir: Nacionalna baza PIRLS.

Glede na tip naselja je večina ravnateljev izbrala, da se njihova šola nahaja
v vaškem okolju, sledita manjše mesto in urbano – gosto naseljeno okolje, naj-
manj sodelujočih šol je bilo iz predmestnega in manj naseljenega podeželske-
ga okolja. Konkretne deleže prikazujemo v tabeli 2.5.

Tabela 2.6: Slovenščina kot prvi jezik učencev – ocena ravnateljev

40

Približno kolikšnemu odstotku učencev in učenk na vaši šoli Odstotek SE
je slovenščina prvi jezik?

več kot 90 % 78,79 4,63

76 do 90 % 14,54 3,61

51 do 75 % 6,04 3,11

26 do 50 % 0,63 0,45

25 % ali manj 00

Vir: Nacionalna baza PIRLS.

Ravnatelje smo vprašali po oceni deleža otrok na njihovi šoli, ki jim je slo-
venščina prvi jezik, kar prikazujemo v tabeli 2.6. Večina ravnateljev, okoli 79 %,
je ocenila, da je slovenščina prvi jezik učencev na njihovi šoli v več kakor 90 %.
Potem deleži padajo. Tako je npr. okoli 15 % ravnateljev ocenilo, da je sloven-
ščina prvi jezik med 76 % in 90 % otrok na njihovi šoli. Nihče od ravnateljev pa,
recimo, ni poročal, da bi bila slovenščina prvi jezik za 25 % ali manj otrok na nji-
hovi šoli.

Pripravljenost učiteljev in ravnateljev na poklic je eden ključnih pogojev
za njihovo delo v šoli; pri tem ne mislimo le na predmetno-specifična znanja in
kompetence, temveč širše. Potrebno je oboje, priprava na poklic učitelja in rav-
natelja (v smislu formalnega izobraževanja za pridobitev poklica), ne smemo
pa zanemariti niti stalnega strokovnega usposabljanja.

bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v sloveniji
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45