Page 124 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 124
likokrat se ti je med tem šol- Vsaj enkrat Enkrat ali Nekajkrat Nikoli
skim letom v šoli zgodilo kaj na teden dvakrat na na leto 45,33 (1,07)

od naslednjega (upoštevaj tudi mesec 27,52 (0,73)
nasilna sporočila na internetu in

SMS-sporočila)?

Udarili ali ranili so me (npr. porinili, 13,21 (0,73) 13,94 (0,76)
brcnili so me).

Prisilili so me početi stvari, ki jih 4,36 (0,44) 4,85 (0,38) 11,37 (0,59) 79,41 (0,82)
nisem želel narediti.
9,28 (0,63) 10,33 (0,54) 20,1 (0,87) 60,3 (1,14)
O meni so govorili ponižujoče 5,96 (0,6) 5,16 (0,46) 12,19 (0,6) 76,68 (1,06)
stvari.
Grozili so mi.

Vir: Nacionalna baza PIRLS.
Opomba: standardne napake so navedene v oklepajih.

Učence smo vprašali glede pogostosti različnih oblik trpinčenja (nadlego-
vanja oziroma ustrahovanja) v šoli.4 Iz tabele 6.9 vidimo, da slednje v Sloveni-
124 ji pri četrtošolcih ni tako osamljen primer. Pri trditvi, da se medsebojno trpin-
čenje četrtošolcem ni nikoli pripetilo, imamo sicer določen delež učencev – v
večini primerov res več kot polovica učencev tega v šolskem letu, v katerem so
reševali PIRLS, ni doživela. Vendar so že kategorije nakajkrat na leto, pa tudi os-
tali dve, dovolj povedne in zaslužijo posebno pozornost. Norčevanja in zmer-
janja je bilo nekajkrat na leto deležnih približno 26 % učencev, na tedenski rav-
ni pa okoli 18 % učencev; izključevanja iz igre in drugih aktivnosti na letni ravni
okoli 21 % (in na tedenski okoli 10 %) učencev; širjenja laži na letni ravni oko-
li 20 % učencev (in na tedenski ravni okoli 12 %), kraje na letni ravni okoli 20 %
(na tedenski ravni okoli 4 % učencev); fizičnega nasilja na letni ravni okoli 28 %
(in na tedenski okoli 13 %) učencev; okoli 11 % učencev je bilo na letni ravni (na
tedenski pa je ta delež okoli 4 %) prisiljenih, da so počeli stvari, ki jih niso želeli
početi; govorjenja ponižujočih stvari o njih je bilo na letni ravni deležnih okoli
20 % (in na tedenski okoli 9 %) učencev; okoli 12 % učencem pa so na letni rav-
ni grozili (na tedenski ravni je bilo takih učencev okoli 6 %).

4 Ang. bullying. Mednarodna primerjava kaže, da je večina četrtošolcev (okoli 57%) odgovorila, da
v šoli niso trpinčeni skoraj nikoli. Pa vendar, okoli 29 % jih je poročalo, da so trpinčeni na meseč-
ni ravni, in 14 %, da na tedenski ravni. Poročanje četrtošolcev o trpinčenju lahko povežemo tudi z
njihovim bralnim dosežkom – vsaka naslednja kategorija pogostosti ustrahovanja je povezana z
zmanjšanjem povprečnega bralnega dosežka: povprečni bralni dosežek pri 521 za tiste učence, ki
so odgovorili, da skoraj nikoli niso ustrahovani, 507 za tiste, ki so ustrahovani mesečno, in 482 za tis-
te, ki so ustrahovani tedensko. Vse v: Ina V. S. Mulllis idr., PIRLS 2016 International Results in Reading
(Boston College, TIMSS and PIRLS International Study Center website: http://timssandpirls.bc.edu/
pirls2016/international-results/, 2017a).

bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v sloveniji
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129