Page 120 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 120
Kako bi ocenili Zelo visoko Visoko Srednje Nizko Zelo nizko
naslednje dejavnike 2,49 (1,22) 0
2,91 (1,76) 24,90 (3,43) 69,69 (3,84) 8,34 (1,59) 0
na vaši šoli?
5,54 (2,16) 34,58 (3,47) 51,54 (3,87)
sposobnost učenk in
učencev, da dosegajo
učne cilje

spoštovanje učenk in
učencev do sošolk in
sošolcev, ki blestijo v
znanju

Vir: Nacionalna baza PIRLS.

Opomba: standardne napake so navedene v oklepajih.

Največji delež četrtošolcev predstavljajo tisti, katerih učitelji so v katego-
riji zelo visoko izbrali naslednje: pričakovanja staršev glede dosežkov učenk in
učencev (približno 24 % četrtošolcev ima učitelje, ki so ta dejavnik ocenili kot
zelo visok), sledili so deleži četrtošolcev na odgovore učiteljev glede sodelo-
120 vanja učiteljev in vodstva šole, sposobnosti učiteljev za motiviranje učencev,
želje učencev, da bi bili v šoli dobri. Med dejavniki, ki so jih učitelji ocenili naj-
nižje (gre za kategorijo zelo nizko), velja izpostaviti naslednja: odločenost star-
šev, da zagotovijo pripravljenost učencev na učenje, ter podporo staršev otro-
ku pri doseganju učnih ciljev (da je to med dejavniki nizko, pri prvem velja za
okoli 3 % in pri drugem za okoli 2 % četrtošolcev, ki jih poučujejo učitelji, ki so
odgovarjali na vprašalnik). V kategoriji nizko je prav tako izstopala postavka (ki
izstopa že pri kategoriji zelo nizko) odločenost staršev, da zagotovijo priprav-
ljenost učencev na učenje (to velja za približno 22 % četrtošolcev), in postavka
o vključevanje staršev v šolske dejavnosti (to velja za približno 19 % učencev).
Vse to lahko razberemo iz tabele 6.5.

Del šolske klime je zagotovo sodelovanje, in sicer med različnimi deležni-
ki, tudi sodelovanje s starši oziroma percepcija, ki jo imajo starši o šoli. Prav ta-
ko smo po mnenju glede vključevanja staršev v šolo vprašali tudi ravnatelje in
učitelje – slednje je bilo že predstavljeno v tej monografiji. Da je sodelovanje
staršev s šolo pomembno, se je izkazalo tudi pri sekundarni študiji na podat-
kih prejšnjega zajema PIRLS, in sicer so rezultati pokazali, da je v večini prime-
rov2 vključenost staršev v šolske aktivnosti pozitivno povezana z dosežki učen-
cev na področju bralne pismenosti. Učenci, ki obiskujejo šole z izkazano višjo
vključenostjo staršev v šolske aktivnosti, imajo v večini primerov tudi višje bral-

2 Govorimo o šolskih sistemih, ki so bili vključeni v PIRLS 2011. Prav tako se je pokazalo, da je stopnja
vključenosti staršev v šolske aktivnosti pozitivno povezana s stopnjo izobrazbe staršev. In sicer, v
večini primerov so šole z višjo vključenostjo staršev šole, kjer imajo starši višjo izobrazbo (izračuna-
no glede na vse vključene države) (Eva Klemenčič, Plamen Mirazchiyski in Andres Sandoval-Her-
nández, »Parental involvement in school activities and student reading achievement - theoretical
perspectives and PIRLS 2011 findings«, Šolsko polje 25, št. ¾ (2014): 117–130.

bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v sloveniji
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125