Page 252 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2019. Digitalna knjižnica, Dissertationes 37
P. 252
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju

programov formalnega izobraževanja je močno odvisno od kurikularnih
faktorjev. Cilj pričujoče raziskave je bil prepoznati in kritično ovrednotiti
zastopanost vsebin o posebnih potrebah v madžarskem nacionalnem ku-
rikulu s pomočjo analize vsebine. V analizi smo se osredotočili na umeš-
čenosti in pogostosti uporabe ključnih besed, eksplicitno povezanih z opisi
posebnih potreb, njihovim semantičnim kontekstom in implicitno vsebi-
no. V procesu mikroanalize smo relevantne zadetke analizirali z name-
nom prepoznavanja umeščenosti nezmožnosti v besedilu, obenem pa nas
je zanimalo samo pojmovanje nezmožnosti v besedilu. Analiza je temelji-
la na konceptu štirih osnovnih modelov nezmožnosti. Ugotovili smo, da so
vsebine o posebnih potrebah v nacionalnem kurikulu sicer prisotne, ven-
dar se pojavljajo v različnih deležih na različnih kurikularnih področjih
in izobraževalnih stopnjah. Sprejemanje, spoštovanje človekovih pravic in
podpora ljudi z ovirami so pomembni cilji madžarskega nacionalnega ku-
rikula. Omenjeni cilji so v kurikulumu vključeni na številnih kulturnih
področjih. Na podlagi rezultatov analize vsebine lahko zaključimo, da ma-
džarski nacionalni kurikulum šolajočim se ne omogoča ustvarjanja konsis-
tentne slike o ljudeh z ovirami. Konceptualizacija kurikularne vsebine kaže
na linearno sobivanje različnih pogledov štirih klasičnih modelov poseb-
nih potreb. Menimo, da je v kurikul potrebno uvesti omenjene vsebine na
bolj koherenten in konsistenten način, z osredotočenostjo na socialni mo-
del in model človekovih pravic.
Ključne besede: z nezmožnostmi povezane kurikularne vsebine, madžarski
nacionalni kurikulum, vsebina, pojmovanja nezmožnosti

Curricular opportunities for teaching about disability
in Hungarian public education
Creating and introducing curricula in formal schools to educate young
people into an entire and unprejudiced understanding of the real world of
people with disabilities is an important task of the inclusive educational
studies. Introducing these syllabi into formal education strongly depends
on the curriculum factors. The research aimed at identifying and critical-
ly analysing the presence of disability as curriculum content in the present
Hungarian National Core Curriculum (HNCC) using content analysis. The
content analysis was based on the location, frequency, and semantic con-
text of the keywords connected to the explicit description of disability and
the implicit content (related to disability). Within the microanalysis stage,
the relevant hits were analysed to identify how disability was located within
the text and what conception of disability was represented in it. The basis of

252
   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257