Page 123 - Marjan Šimenc, Prispevki k didaktiki filozofije/etike. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 36
P. 123
Vzgoja značaja

Izobraževalni sistem v ZDA se po svojem razvoju, zgodovinskem konte-

kstu in družbeni funkciji, posledično pa tudi po strukturi in procesih po-
membno razlikuje od evropskega. Na področju moralne vzgoje pa so se ne-
kateri trendi, ki jih najdemo tudi v drugih državah, tam kazali v tako čisti
obliki, da so zanimivi tudi za razmislek o evropskih vprašanjih. Vzgojo zna-
čaja je tako smiselno misliti v kontekstu razvoj moralne vzgoje v ZDA, ki je
potekala od razjasnjevanja vrednot do vzgoje značaja (character education).

Razjasnjevanje vrednot je bila v ZDA šestdesetih in sedemdesetih le-
tih dvajsetega stoletja prevladujoča oblika moralne vzgoje. Osnovne pote-
ze postopka so bile preprost. Izbralo se je tematiko iz vsakdanjega življenja
učencev, ki je bila bistveno povezana z vrednotami. Učitelj je nato vpeljal
posebno metodo, ki so jo poimenovali strategija za razjasnjevanje vrednot,
ki naj bi učencem pomaga premisliti vprašanje in razpravljati o njem. Med
diskusijo je moral učitelj skrbeti za to, da so se spoštovala vsa stališča in
pogledi učencev, predvsem pa učitelj ni smel neposredno vcepljati vredno-
te učencem.

Gibanje razjasnjevanja vrednot je imelo močne zgodovinske razlo-
ge. Eden od vodilnih zagovornikov razjasnjevanja vrednot Kirschenbaum
tako opozarja na situacijo, v kateri se je oblikoval ustanovitelj gibanja:
»Louis Raths … je videl ekscese fašizma … opazoval je, kako gredo ZDA
skozi temne dneve makartizma, ki so številni menili, da je samostojno
mišljenje in javno izražanje celo najmanjšega nestrinjanja ne-ameriško.«

123
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128