Page 173 - Igor Ž. Žagar, Janja Žmavc in Barbara Domajnko. ?? »Učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 35.
P. 173
2.2
Etika komuniciranja

Na gornja vprašanja nam pomaga odgovoriti t. i. etika komuniciranja.

To v grobem lahko opredelimo kot načine komuniciranja, s katerimi odra-
žamo in hkrati sooblikujemo vloge ter predvsem odnose med ljudmi. Kot
taka je torej vitalen del družbenega konteksta komunikacije. Na tem mestu
izpostavljamo dve ožji temi, ki se nam zdita izredno pomembni za pedago-
ški diskurz: vljudnost in etično podobo učiteljev.

Vljudnosti smo se podrobneje posvetili v enem od predhodnih teore-
tičnih poglavij, in sicer kot strategiji uravnavanja družbenih odnosov in s
tem kot predpogoju uspešne ter učinkovite komunikacije oz. družbenega
delovanja. Specifično za pedagoški kontekst smo odnos med učenci opre-
delili kot odnos bližine in približno enake družbene moči, učence in uči-
telja pa, nasprotno, ločuje družbena distanca, pri čemer ima učitelj bistve-
no večjo družbeno moč. Glede na predpostavko o potencialnem ogrožanju
posameznikove integritete (javne samopodobe), ki jo imajo izjave, in obstoj
strategij jezikovne rabe, s katerimi lahko udejanjamo in reguliramo stopnjo
spoštovanja/ogrožanja posameznikove integritete, na tem mestu le v precej
grobi obliki navajamo naslednje oporne točke, ki naj bi bile v pomoč aktiv-
nim udeležencem1 pedagoškega diskurza pri oblikovanju/interpretiranju

1 Tekst v principu obravnava pedagoški diskurz in s tem govor tako učiteljev kot
učencev. Predvidevamo, da bodo rezultati raziskave uporabni predvsem za učitelje,
zato je tekst ponekod bolj drugje manj očitno namenjen prav njim.

173
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178