Page 172 - Igor Ž. Žagar, Janja Žmavc in Barbara Domajnko. ?? »Učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 35.
P. 172
»učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza
- Kako je struktirirana obravnava učne teme glede na razpoložlji-
vi čas in na potrebo vključitve vseh funkcionalnih delov učne ure
(uvoda, motivacije, ponavljanja, proste debate itd.)?
Z vidika kognitivnega konteksta je oblikovanje/interpretiranje pedago-
škega diskurza sopogojeno, npr., v naslednjih vidikih:
- Kako obravnavo učne snovi prilagoditi predznanju učencev?
- Kako govor/tekst upošteva potrebe, želje, motiviranost učencev
za obravnavanje načrtovane učne snovi?
- Kako govor/besedilo odraža motive in namene učitelja?
- Kakšna naj bo stopnja zahtevnosti razlage/odgovora?
- Ali so izjave oblikovane tako, da učenci razumejo njihov pomen
in smisel?
Lingvistični kontekst v ožjem smislu npr. soodloča o sledečem:
- Kakšna je jezikovna kompetenca učencev? Ali obvladujejo vse šti-
ri spretnosti jezikovne rabe (branje, pisanje, poslušanje, govorje-
nje) oz. do katere stopnje?
- Kakšne jezikovne različice obvladujejo učenci?
- Katere zvrsti diskurza (znanstvenega, tehničnega, poljudnega
itd.) obvladajo oz. naj se naučijo obvladovati učenci?
- Ali se izjava ustrezno navezuje na predhodne in uvaja nove izjave/
dele izjav/besedila/govore?
- So učencem poznani viri, na katere se izjave intertekstualno
nanašajo?
Najkompleksnejši je verjetno družbeni kontekst, ki se nanaša na pov-
sem osebne, ožje institucionalne in/ali širše družbene vloge ter odnose.
Zajema t. i. etiko komuniciranja, ki jo podrobneje predstavljamo v nadalje-
vanju. Na oblikovanje in interpretacijo izjav zavestno ali nezavedno vpliva-
jo npr. naslednji dejavniki:
- Kakšen odnos med sodelujočimi odraža oz. skuša oblikovati
govor/tekst?
- Katere pravice in dolžnosti, ki so vezane na določene institucio-
nalne vloge, npr. učiteljev in učencev, upošteva govor/tekst?
- Kakšno etično/etotično podobo odraža učitelj oz. kako jo (lahko)
sooblikuje?
- Kako se interpretacija učne vsebine vklaplja v obstoječe ekonom-
sko-politične, kulturne, ideološke in moralno-etične sisteme?
172
- Kako je struktirirana obravnava učne teme glede na razpoložlji-
vi čas in na potrebo vključitve vseh funkcionalnih delov učne ure
(uvoda, motivacije, ponavljanja, proste debate itd.)?
Z vidika kognitivnega konteksta je oblikovanje/interpretiranje pedago-
škega diskurza sopogojeno, npr., v naslednjih vidikih:
- Kako obravnavo učne snovi prilagoditi predznanju učencev?
- Kako govor/tekst upošteva potrebe, želje, motiviranost učencev
za obravnavanje načrtovane učne snovi?
- Kako govor/besedilo odraža motive in namene učitelja?
- Kakšna naj bo stopnja zahtevnosti razlage/odgovora?
- Ali so izjave oblikovane tako, da učenci razumejo njihov pomen
in smisel?
Lingvistični kontekst v ožjem smislu npr. soodloča o sledečem:
- Kakšna je jezikovna kompetenca učencev? Ali obvladujejo vse šti-
ri spretnosti jezikovne rabe (branje, pisanje, poslušanje, govorje-
nje) oz. do katere stopnje?
- Kakšne jezikovne različice obvladujejo učenci?
- Katere zvrsti diskurza (znanstvenega, tehničnega, poljudnega
itd.) obvladajo oz. naj se naučijo obvladovati učenci?
- Ali se izjava ustrezno navezuje na predhodne in uvaja nove izjave/
dele izjav/besedila/govore?
- So učencem poznani viri, na katere se izjave intertekstualno
nanašajo?
Najkompleksnejši je verjetno družbeni kontekst, ki se nanaša na pov-
sem osebne, ožje institucionalne in/ali širše družbene vloge ter odnose.
Zajema t. i. etiko komuniciranja, ki jo podrobneje predstavljamo v nadalje-
vanju. Na oblikovanje in interpretacijo izjav zavestno ali nezavedno vpliva-
jo npr. naslednji dejavniki:
- Kakšen odnos med sodelujočimi odraža oz. skuša oblikovati
govor/tekst?
- Katere pravice in dolžnosti, ki so vezane na določene institucio-
nalne vloge, npr. učiteljev in učencev, upošteva govor/tekst?
- Kakšno etično/etotično podobo odraža učitelj oz. kako jo (lahko)
sooblikuje?
- Kako se interpretacija učne vsebine vklaplja v obstoječe ekonom-
sko-politične, kulturne, ideološke in moralno-etične sisteme?
172