Page 96 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 26
P. 96
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju

Posamezna polja Zemljevida učenja in poučevanja lahko v predstavlje-
nem prostorskem modelu5 razmestimo takole: v dolino Kamniške Bistrice
pod Kamniškim sedlom postavimo polje viri, v Logarsko dolino pa polje
dejavnosti. Povezave med tema dvema poljema kar naenkrat niso več tako
lahkotne, kot so bile videti poprej – na potovanju med njima se je sedaj pot-
rebno kar dodobra potruditi.

Če pa dodamo še nekaj več napora, lahko iz območja materialnega
sveta, od koče na Kamniškem sedlu, odsopihamo še višje, na Planjavo, in
od tam, iz območja ciljev, s pomočjo miselnega helikopterskega pogleda, od
zgoraj opazujemo materialni svet v nižavah. In vemo: če pa bi na sedlu zavi-
li v drugo smer, po drugi poti, ki vodi na Brano, bi se lahko, v miselnem ali
celo resničnem viharju, srečali s še ne prepoznanimi idejami iz zakladnice
naše podzavesti oziroma ustvarjalnosti. Miselna raven nam ponuja čudo-
vite priložnosti za načrtovanje ali presojo opravljene poti.

Nazaj k dvema dimenzijama Zemljevida učenja in poučevanja

Sedlasti model prikaza Zemljevida učenja in poučevanja je še posebej pri-
meren za utemeljitev dejstva, da elementi materialnega sveta ne zavzemajo
povsem jasnih in nepremičnih odnosov z elementi miselnega sveta. Na to
opozarja tudi Janek Musek (2000: 66, 72); na Sliki 6 je mogoče prepoznati
dve različni zaporedji istih vrednotnih polj; zgoraj najdemo zaporedje he-
donski, potenčni, izpolnitveni in moralni ter spodaj hedonski, potenčni,
moralni in izpolnitveni.6

Pri nadaljevanju našega razmišljanja se bomo držali enostavnejšega
prikaza treh polj Zemljevida učenja in poučevanja … toda se trudili ob pri-
mernih trenutkih spomniti, da utegnejo nekateri učenci imeti, na osebni le-
stvici pomembnosti višje postavljene cilje, drugi pa ideje – in seveda to ve-
lja tudi za nas, učitelje.

To spoznanje pa nas neposredno vodi do naslednjega poglavja v raz-
mišljanju: kakšne so poti, ki vodijo po Zemljevidu učenja in poučevanja in
po čem se razlikujejo.

5 https://en.wikipedia.org/wiki/Paraboloid#Hyperbolic_paraboloid (10. 5. 2018)
in Kamniško sedlo s poti na Brano, Zoks77, https://sl.wikipedia.org/wiki/
Kamni%C5%A1ko_sedlo (17. 5. 2018).

6 Obe zaporedji sta neposredno primerljivi z Zemljevidom učenja in poučevanja: za-
poredje hedonski, potenčni, moralni in izpolnitveni ustreza zaporedju viri, dejavno-
sti, cilji in ideje.

96
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101