Page 101 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 26
P. 101
zemljevid učenja in poučevanja

ja: »Cilji povedo virom, kako naj se gibljejo in viri povedo idejam, kako naj
se oblikujejo.«10

Učenje in poučevanje s poustvarjanjem: »Cilji povedo virom,
kako naj se gibljejo«
Učenje in poučevanje s poustvarjanjem predstavlja večinsko obliko dela v
tradicionalni šoli; učenci v njej nedvomno spadajo v območje virov, ki jih je
potrebno naučiti to in ono. Tudi učitelj je vir v učnem procesu in le on je že
vnaprej seznanjen s cilji ter ve in zna vse, kar je potrebno za uspešno delo.
Učenci se nato učijo in vadijo in na koncu tudi oni vedo in znajo, seveda
vsak po svojih zmožnostih.
Za to ali ono območje ciljev iz učnih načrtov (ki se, kot rečeno, le red-
ko spreminjajo in torej spadajo hkrati tudi med vire) izbere učitelj še pri-
merne učne vsebine (spet vire) oziroma mnogokrat uporabi kar vsebine iz
učbenika. Pri tem se v okviru individualnega načrtovanja vedno bolj ozira
na poprej dosežena znanja, razvite sposobnosti, izražene spretnosti in pri-
dobljene izkušnje posameznih učencev.
Vse skupaj je sedaj potrebno na področju dejavnosti le še uresničiti. Ob
tem spremljamo, preverjamo in ocenjujemo dosežke učencev ter jih pri tem
spodbujamo, da svoje znanje gradijo kar najbolj natančno in zanesljivo. Ob
tem utegnejo učenci doseči postavljene cilje, ki jih predpisujejo učni načrti
in krog je zaključen. Toda če pri preverjanju ugotovimo, da je šlo kaj naro-
be, je treba vsaj del potovanja ponoviti.

Učenje in poučevanje z ustvarjanjem: »Viri povedo idejam,
kako naj se oblikujejo«
Pri učenju in poučevanju z ustvarjanjem postavimo skupaj z učenci ali uč-
nimi skupinami na »delovno mizo« različne vsebine in glede na znanja,
sposobnosti, spretnosti in izkušnje učencev oblikujemo primerne cilje. Za
dober uspeh potovanja in doseganje zastavljenih ciljev je na začetku še po-
sebej pomembna ravno pravšnja izbira težavnosti in kompleksnosti virov;
pravijo namreč, da preveč prtljage pokvari potovanje in pri učenju ter po­
učevanju z ustvarjalnostjo tudi nasploh velja pravilo: »Manj je več!«
Za ustvarjalne procese, v katerih se porajajo in oblikujejo ideje, je pot-
rebno zagotoviti varno in spodbudno učno okolje. Šele kasneje pride čas za

10 John Wheeler, one of the great pioneers and teachers of modern relativity theory, su-
mmed it up in one concise slogan: »Space tells bodies how to move and bodies tell
space how to curve« (Suskind: 2009: 66).

101
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106