Page 105 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 26
P. 105
zemljevid učenja in poučevanja

kuhar hitre hrane (81 %)«16 – vidimo, da na seznamu dejavnosti, ki vsebu-
jejo velike količine ponavljajočega se dela, na vso srečo ni poklica učitelja.

Nadomeščanje ljudi s stroji vedno bolj prispeva k zmanjševanju količi-
ne dela, ki je v družbi sploh na razpolago. Toda poti nazaj ni: v samo nara-
vo kapitalizma je vgrajena stalna zahteva po zmanjševanju števila zaposle-
nih in njihovem zamenjevanju s stroji,17 kar (vsaj za kratek čas) povečuje
mero presežne vrednosti oziroma dobičke lastnikov proizvajalnih sredstev.

Priložnosti in nevarnosti za šolske poklice
– univerzalni temeljni dohodek

Uvedba univerzalnega temeljnega dohodka,18 v tej ali oni obliki, bo v priho-
dnosti postala nujna za nadaljnje vzdrževanje socialne varnosti ljudi. Kar
seveda pomeni, da vsak državljan prejme – brez velikih vprašanj države –
takšno količino denarja, ki mu omogoča preživetje. Za nič dela.

Vse fino in prav, bi rekli mnogi, toda povprašajmo se, kaj naj ljudje po-
tem počnejo s svojim prostim časom in življenjem nasploh? Morda se lah-
ko še več časa sprehajajo po trgovskih centrih in preberejo kakšno revijo ali
celo knjigo oziroma poslušajo glasbo, toda mnogi utegnejo le počivati in v
družbi šestorčka19 gledati televizijo ali pa igrati računalniške igrice.

Šola bo zato v prihodnje vedno bolj predstavljala nujni model za inklu-
zijo bodočih odraslih. Kajti tudi vojska zdolgočasenih (in sploh ne lačnih!)
ljudi se kaj rada vname in se spremeni v pravo vojsko!

In pa, seveda: ta ali ona veja političnih strank utegne opaziti, da ljudje
dobivajo denar za nič dela. Nato bodo, nedvomno, postavile vprašanje: za-
kaj sploh financiramo (javne) šole, ko pa učenci, bodoči odrasli, pridoblje-
nega znanja ne bodo vračali skupnosti. Družba se utegne dokončno razde-
liti, srednji sloj bo izginil in ostali bomo le še mi in oni.

16 ht t p s: //w w w.t he g u a rd i a n .c om /u s -ne w s /2 017/ju n /2 6/job s -f ut u re - autom at ion-
-robots-skills-creative-health (24. 1. 2018).

17 Tehnološka brezposelnost, https://sl.wikipedia.org/wiki/Tehnološka_brezposelnost
(26. 1. 2018).

18 (ibid.).
19 Besede »šestorček« sicer še ne moremo najti na slovarjih FRAN-a, Inštituta za slo-

venski jezik ZRC SAZU, Google pa nas nemudoma usmeri na spletne strani te ali
one pivovarne.

105
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110