Page 50 - Štrajn, Darko. 2018. Vzgoja družbe. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 50
Vzgoja družbe

koli dela družbe. To, kar je tu pomembno, pa je to, da sta bila vzgoja in izobra-
ževanje (education) kot monointegrirana ustanova vedno podrejeni partner v razmer-
ju, zaradi popolne odvisnosti od pritoka sredstev iz druge institucije ... Izobra-
ževanje ima velike potrebe po finančnih in fizičnih virih za svoje delovanje in
je zato ranljivo glede na vir vzdrževanja, ki je unitarno tam, kjer je šolstvo mo-
nointegrirano. Zgodovinsko se zdi, da obstaja vgrajena kratkoročna asimetri-
ja med odvisnostjo izobraževalnih dejavnosti od virov in med odvisnostjo ti-
stih, ki jih prispevajo, od izobraževalnih uslug. Kratko malo, dejavnosti druge
institucije lahko shajajo brez novih izobraževalnih outputov daljši čas kot izo-
braževanje lahko shaja brez virov. Ta temeljni vzrok neravnotežja v razmerju
med izobraževanjem in njegovimi vzdrževalci se je prevedel v razlike v moči,
ki jih je odsevalo pomanjkanje izobraževalne avtonomije.«3
Model razmerja, ki ga opisuje Margaret Archer, seveda velja v različ-
nih družbah, v primerih povsem različnih šolskih sistemov, različnih kul-
tur, predvsem pa jasno velja za sistem javnega šolstva, ki je največkrat »mo-
nointegrirano«.
Utemeljitvene ideje zgodnje meščanske filozofije in na njo vezane pe-
dagogike naj bi – v posplošitvi razsvetljenske vizije širjenja izobraževanja
in v uveljavljanju inherentno ideoloških (enoznačno samoumevnih) vzgoj-
nih ciljev – s šolanjem udejanjile svobodo in avtonomijo v sferi pedagoške
prakse. Paradoksi svobode in avtonomije, ki so se zazdeli teoretsko razre-
šljivi s Heglovo konstrukcijo relativizacije svobode v razmerju subjektivne-
ga nasproti občim instancam, naj bi v pedagoški »operacionalizaciji« po-
stali obvladljivi, če ne že kar odpravljivi. Temeljni problem definicije svo-
bode, ki je ni mogoče konstruirati drugače kot v odnosu med »mojo« svo-
bodo in svobodo drugega, se je zdel, kakor da bi bil razrešljiv z uveljavitvijo
spoznanja, naddoločenega s Kantovim moralnim zakonom. Toda takšna
vizija vloge šolstva kot transmisije moralnih norm hkrati s posredovanjem
vrste koristnih znanj, torej že po zgodnji liberalni ideologiji dejavnosti, ki
bi vsakemu posamezniku omogočala enake možnosti razvoja vseh dispozicij,
ni vnaprej vračunala prav razmerja, ki smo ga prikazali s citatom Marga-
ret Archer. Ali natančneje: ni vračunala njegove konfliktnosti in ni pred-
videla strukturne umeščenosti šolstva v nastajajoči sistem gospostva. Pre-
prosto razložljive koristi, ki naj bi sledile iz izobraženosti in moralne vzgo-
jenosti državljanov, pa naj bodo le-ti pač kmetje, uradniki ali celo delavci,
so se zgodnjim pedagogom verjetno zdele dovolj prepričljiv argument, ki
so ga ob tem še podpirale »velike ideje« človeške emancipacije, svobode,

3 Margaret Archer, Social Origins of Educational Systems, London, Beverly Hills, New Delhi
1984, 23.
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55