Page 97 - Žagar, Igor Ž. (2018). Od performativa do govornih dejanj. Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Dissertationes 1.
P. 97
Zagatnost performativnosti 95
»Tretja« miška ima tako le diskurzivno − pa zato nič manj realno! −
eksistenco.11

Ad 2) Dispozitiv specifično/nespecifično se ponavadi pokriva z dispo-
zitivom transparentno/netransparentno:

a) Janez Pavel II. iz primera (24) morda ne ve, da je oseba, za katero
upa, da bo posvojila siromašne otroke, nekdanji boksar; »nekdanji bo-
ksar« je morda le lastnost sprožilca v R, zanjo ve morda le govorec (ki je
tudi izjavljalec (24)); v tem primeru je interpretacija specifična in (refe-
rencialno) transparentna;

b) Janez Pavel II. ve, da je oseba, za katero upa, da bo posvojila siroma-
šne otroke, nekdanji boksar; »nekdanji boksar« je lastnost tarče v M (Ja-
nez Pavel II. upa, da …) in morda sploh nima ustreznika v R, ali pa ima
ustreznik v R drugačne lastnosti; v tem primeru je interpretacija nespeci-
fična in (referencialno) netransparentna.

Ali če naj razliko ponazorimo na zgovornejšem primeru: denimo, da je
Stojkov sosed Frumen, da pa Stojko tega ne ve. Imamo torej prostor R (=
»realnost« govorca), od njega odvisni oz. v njem vzpostavljeni prostor M
(»Stojko misli, da …) in pa element prostora R, a (= Frumen + Stojkov so-
sed), ki pa se v prostoru M razcepi na dva medsebojno neodvisna elementa
a’1 (Frumen) in a’2 (Stojkov sosed):

11 Fauconnier v podporo trditvi, da ontološka realnost in »materialna« eksistenca za vprašanje
konstrukcije in analize diskurzivnih formacij nista posebej pomembni, navaja naslednji, sposo-
jeni primer (G. Ioup, Speci­ficity and the Interpretation of Quantifiers, v: Linguistics and Philo-
sophy 1, 1977, 233−245): Sledeči stavek je specifičnostno dvoumen, tudi če referent (nedoločnega člena)
ontološko ne obstaja, stavek pa je lahko resničen v obeh branjih:

Alberta verjame, da je zmaj pojedel njene petunije.
Ne glede na to, ali zmaji obstajajo ali ne, Alberta lahko verjame, da obstajajo /poudaril I. Ž. Ž./, in sta-
vek je dvoumen prav z ozirom na Albertino prepričanje, ki lahko zadeva nekega določenega ali ka-
kega nedoločenega zmaja. Specifično branje bi lahko parafrazirali z:
»Obstoji določen zmaj, za katerega Alberta verjame, da je pojedel njene petunije«, kar je lahko
res(nično) tudi brez ontološke realnosti zmajev /poudaril I. Ž. Ž./; mislila bi lahko, na primer, na Puffa,
čarobnega zmaja.
Zdi se, da so dvoumnosti, ki zadevajo specifičnost, neodvisne od implikacij ontološke eksistence …«
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102