Page 40 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Documenta 12
P. 40
je (učenec je morda sam žrtev nasilja, trpi zaradi žalovanja ipd.). Pri tem lahko
dobi tudi zunanjo pomoč. Podobno je tudi v Sloveniji, kjer uvedbo postopka
ugotavljanja kršitve, za katero je predvidena pogojna izključitev ali izključitev,
vodi ravnatelj. Tudi slovenski ravnatelj lahko postopek ustavi (»Če ravnatelj, po
proučitvi vseh okoliščin, oceni, da dijak potrebuje pomoč oz. svetovanje, lah-
ko odloči, da se postopek ukrepanja zoper dijaka ustavi.« Pravilnik o šolskem re-
du v srednjih šolah, 2010). Dejstvo, da lahko ravnatelj po poglobljenem pogo­
voru in preučitvi vseh olajševalnih ali oteževalnih okoliščin postopek ustavi, je
vsekakor določilo, ki lahko prepreči nepravično kaznovanje. Zlasti bi bilo kočlji-
vo, če bi bilo več učencev vpletenih v isti delikt, torej če bi več učencev prekrši-
lo isto pravilo. Brez poznavanja podrobnosti posameznih okoliščin bi sklepali,
da morajo biti izključeni vsi. Vendar pa lahko ravnatelj na podlagi pogovorov
in dejstev ugotovi, da obstajajo relevantne razlike med učenci, ki so storili tež-
jo kršitev, kar prispeva k pravičnejšemu kaznovanju. Ko se angleški ravnatelj
odloči za izključitev učenca za določen čas, mora takoj poskrbeti za inform-
iranje odgovorne osebe o obdobju izključitve in razlogu zanj, tej osebi pa mo-
ra dati tudi pisno obvestilo o obdobju izključitve in razlogih za to. Odgovor-
40 na oseba (torej starši oz. učenec, če je polnoleten) mora pripraviti predstavitev
o odločitvi za upravno telo, ki upošteva, kako bo učenec v to vključen in kako
mora biti predstavitev pripravljena. V angleških pravilih je zelo poudarjeno, da
je odgovorna oseba v primeru, da je učenec oz. dijak star 18 let, učenec/di-
jak sam. Tudi sicer mora biti angleški učenec, čeprav je mlajši od 18 let, vkl-
jučen v proces predstavitve in razlago, kot je pač toliko star učenec lahko vkl-
jučen, v razumevanje sestanka, zaradi katerega bo do predstavitve prišlo, in
tega, kako in komu bo to predstavljeno. Zadolžitve ravnatelja pri izključitvi so
strogo določene – koga obvešča, o čem obvešča, zakaj obvešča. V zapisanem
vsekakor lahko prepoznamo vsaj delno standardizacijo postopkov.

Ko angleški ravnatelj obvešča starše o začasni izključitvi, se mora dogov-
oriti, kako bo omogočeno učencu, da bo nadaljeval izobraževanje do povrat-
ka v šolo. V primeru pa, da je angleški ravnatelj sprejel odločitev, da gre za tra-
jno izključitev ali da je učenec izključen za več kot pet šolskih dni, kjer bo imela
izključitev za posledico, da bo učenec zamudil nacionalno preverjanje, o tem v
nadaljevanju odloča upravno telo. Slednje mora preučiti predstavitev staršev
o izključitvi in ponovno preveriti odločitev ravnatelja o izključitvi. Upravno telo
lahko za to zadolži komisijo, ki je sestavljena iz najmanj treh guvernerjev. V pri-
meru, da gre za tri zgoraj navedene elemente (trajna izključitev, če je učenec
izključen za več kot pet šolskih dni, kjer bo imela izključitev za posledico, da
bo učenec zamudil nacionalno preverjanje), mora upravno telo najkasneje v 15
dneh odločiti, ali je učenec izključen trajno ali začasno (povzeto po Exclusion
from mantained schools, Academies and pupil referral units in England, 2012: 12).
Če ima lahko izključitev za posledico, da bo učenec zamudil nacionalno pre-

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45