Page 39 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Documenta 12
P. 39
lusion from maintained schools, Academies and pupil refferal units in England, 39
2012: 5–6). Gre za tiste človekove pravice, ki jih imamo pri nas zapisane v Usta-
vi RS in v 2. členu ZOFVI.2

Primerjava vrst izključitev

Angleži poznajo dve vrsti izključitev, ki veljata v t. i. »Maintained schools«, ka-
mor je po dostopnih podatkih zajetih 93 % šolarjev od 3.–18. leta brez plačila,
ter akademijah, ki so prav tako javno financirane šole. Največ akademij je sred-
njih šol.

a) Začasna izključitev (Suspension, Education Act 2002: 36): učenec je lahko
izključen enkrat ali večkrat, vendar pa je lahko izključen za največ 45
dni v šolskem letu.

Šola lahko »suspendira« učenca, ki resno krši šolska pravila ali pa bi to, da
ostane v šoli, resno škodovalo njegovi izobrazbi ali dobremu počutju oz. izo-
braževanju in dobremu počutju drugih učencev.

b) Trajna izključitev (Exclusion, prav tam, 36): trajna izključitev je lahko
uporabljena samo kot zadnja možnost, kot odgovor na resno kršitev
ali ponavljajoče kršitve šolskega obnašanja in kjer bi v primeru, da uče-
nec ostane v šoli, to pomenilo resno škodo za izobraževanje ostalih
učencev v šoli.

Primerjava oseb (inštitucij) in postopkov, ki so vključeni
v potek izključitve

Ker ZOFVI določa, kateri so strokovni organi šole, v nadaljevanju z namen-
om, da se izognemu kakršnemu koli nestrokovnemu primerjanju oz. zmešn-
javi, uporabljam izraz oseba oz. inštitucija. Osebe (inštitucije), ki so vpletene v
postopke izključitve, se v Sloveniji in Angliji razlikujejo v tem smislu, da v An-
gliji v večji meri sežejo izven šole. Če so v postopke izključitve v Sloveniji vkl-
jučeni razrednik, svetovalna služba, ravnatelj, starši, učiteljski zbor in nazadnje
tudi svet zavoda, v katerem sedijo tudi zunanji člani, je v Angliji postavitev or-
ganov in postopkov drugačna. Šole tam sodelujejo z lokalnimi šolskimi oblast-
mi in s posebnimi enotami, ki se imenujejo »Referral units«. V Angliji je oseba,
ki odloča o izključitvi, ravnatelj. V praksi to poteka tako, da pred to odločitvijo
ravnatelj učencu vedno da možnost, da predstavi svoje mnenje. Ravnatelj mo-
ra pred izključitvijo preučiti vse dejavnike, ki bi lahko vplivali na takšno veden-

2 2. člen, kjer so našteti cilji vzgoje in izobraževanja: zagotavljanje optimalnega razvoja posameznika
ne glede na spol, socialno in kulturno poreklo, veroizpoved, rasno, etnično in narodno pripadnost
ter telesno in duševno konstitucijo oz. invalidnost, vzgajanje za medsebojno strpnost, razvijanje za-
vesti o enakopravnosti spolov itd.

razlike v izključitvah učencev v slovenski in angleški šoli z vidika pravičnosti
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44