Page 143 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Documenta 12
P. 143
Bojana Gnamuš Tancer 143
Učinki treninga tehnik razmišljanja po Edwardu de Bonu
na učence v osnovni šoli

Z raziskavo smo želeli preveriti učinke eksplicitnega učenja razmišljanja v šol-
ski praksi, konkretno metode CoRT avtorja Edwarda de Bona. Preverili smo
učinke na kognitivnem in motivacijskem področju ter na področju osebnosti
pri učencih v osnovni šoli. Na kognitivnem področju nas je zanimal učinek tre-
ninga na ustvarjalno mišljenje in pozornost. Na motivacijskem področju smo
preverjali učinek na motiviranost učencev in uporabo kognitivnih ter metako-
gnitivnih strategij pri učenju. Na področju osebnosti pa nas je zanimal učinek
na samopodobo, s poudarkom na učni samopodobi. V raziskavo, ki je potekala
po eksperimentalnem načrtu v dveh šolskih letih, so bili vključeni učenci pete-
ga in šestega razreda osnovne šole. Preverjanje učinkov je potekalo neposred-
no pred in po treningu. Aplicirali smo Torranceov test ustvarjalnega mišljenja
(TTCT), test pozornosti d2, lestvico samopodobe SPA in vprašalnik MSLQ (Mo-
tivated Strategies for Learning Questionnaire).
Rezultati kažejo pomemben učinek treninga na vse parametre ustvarjalnega
mišljenja kakor tudi na celotno ustvarjalnost. Pozitiven je bil tudi učinek trenin-
ga na pozornost. Na motivacijskem področju je trening učinkoval le na upo-
rabo kognitivnih strategij učenja. Na področju osebnosti pa smo potrdili uči-
nek na emocionalno samopodobo. Trening je učinkoval drugače na učenke
kakor na učence. Vsi so pomembno napredovali v vseh parametrih ustvarjal-
nega mišljenja, vendar je bil napredek učenk pomembno večji kot pri učencih.
V ustvarjalnem mišljenju so pomembno napredovali vsi učenci, ki so se ude-
ležili treninga, tako tisti, ki so imeli že pred treningom visok rezultat na testu
ustvarjalnega mišljenja, kakor tudi tisti z nizkim rezultatom.
Ključne besede: eksplicitno učenje razmišljanja, metoda CoRT, ustvarjalno raz-
mišljanje, motivacija, samopodoba

The effects of Edward de Bon’s thinking techniques
on elementary school pupils

Our main purpose was to examine the effectiveness of explicit teaching of
thinking in schools, specifically the CoRT method from the author Edward de
Bono. The effects of these training techniques were checked in the cognitive
and motivational fields as well as in terms of personality of pupils in primary
school. In the cognitive area we were interested in the effect of the training on
creative thinking and attention. In the motivational field we wanted to deter-
mine the effects on students’ motivation and use of cognitive and metacog-
nitive strategies. In the field of personality we were interested in the effect on
self-concept, with emphasis on academic self-concept. The study followed ex-
perimental design was conducted in two school years. Students from the fifth

povzetki
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148